fbpx

De term SEO is een bekende term binnen de online marketing. Search engine optimization (SEO) is simpelweg de vertaling van zoekmachineoptimalisatie, ook wel organische vindbaarheid binnen zoekmachines. SEO is iets waar veel bedrijven en ondernemers hoog in willen scoren, maar niet iedereen kan bovenaan staan in Google. Daarnaast is het binnen het ene vakgebied eenvoudiger om bovenaan te staan dan binnen het ander. Hoog scoren op het gebied van SEO doe je door op een hele hoop punten je zaakjes goed geregeld te hebben. De technische kant van de website speelt daarin mee, maar ook content, context en hoe de lezer/gebruiker jouw website ervaart. Er zijn een hele hoop specialisten op dit gebied, maar er zijn helaas ook een hoop beweringen over SEO die niet kloppen. In dit blog nemen we je mee in 5 beweringen over SEO die niet kloppen. Lees je mee waarom ze niet kloppen?

 

Hoe meer zoekvolume op een zoekterm zit, hoe belangrijker deze term is

Het aantal mensen dat een bepaalde zoekterm intikken is vaak belangrijk bij een zoekwoordonderzoek. Als er namelijk niet gezocht wordt op de termen die je gebruikt, bereik je niemand. De uitspraak om je te richten op zoekwoorden waar veel op gezocht wordt, kan je binnen SEO beter niet te serieus nemen. Zoekvolume is natuurlijk belangrijk omdat je zonder zoekvolume niemand bereikt. Echter is het niet zo dat een zoekvolume van 35.000 keer per maand beter is dan een zoekvolume van 175 keer per maand. Vaak is het zelfs andersom. De zoekwoorden met minder zoekvolumes zijn vaak de zoekwoorden die concreet zijn en dus veel gerichter zijn. Er wordt concreet naar iets gezocht. In veel gevallen zijn dit langere zoekopdrachten, ook wel bekend als de longtail zoekwoorden.

Waarom moet je je niet altijd op de hoge zoekvolumes richten?

  • Veel zoekvolume betekend vaak veel concurrentie. Er is veel vraag naar en daarbij is het vaak zo dat er dan ook veel aanbod in is. Hoe groter de vraag, hoe groter het aanbod en hoe kleiner de kans dat jij je op SEO kunt onderscheiden van alle concurrentie.
  • Grote zoekvolumes zitten vooral op algemene zoektermen. Als we kijken naar marketing, dan is online marketing een term met veel zoekvolume en veel concurrenten. Het is ook een breed vakgebied waar veel verschillende onderdelen onder vallen. Nu doen we wel veel, maar helaas hebben we nog niet alle kennis om ook alles binnen online marketing op te pakken. Termen als ‘social media bereik vergroten’, ‘Facebook business suite‘, ‘Het algoritme van TikTok‘ zijn voor ons veel interessanter om over te schrijven. De gebruikers van deze termen zijn namelijk concreet naar iets op zoek waar wij bij kunnen helpen.

Bedrijven die groot zijn of erg bekend zijn op het internet, hebben vaak veel autoriteit binnen het vakgebied. De kans is erg groot dat deze bedrijven op het gebied van SEO hoog scoren. Op het moment dat je een autoriteit bent binnen het vakgebied, is scoren op algemene termen realistisch. Ben je nu een kleinere partij vergelijken bij de grote jongens, dan worden de algemene zoektermen een stuk lastiger of is het zelfs niet haalbaar. Maak vooraf altijd een inschatting van de concurrentie en hoe concreet je zoektermen en volumes zijn.

 

Als je de Yoast SEO plugin gebruikt, moeten alle bolletjes op groen staan

Yoast SEO is een van de bekendste tools die gebruik wordt voor SEO-optimalisatie. Daarbij staren veel mensen zich blind op de groene bolletjes binnen Yoast SEO. Er wordt dan ook vaak gezegd dat je website perfect is als alle bolletjes op groen staan, maar dat is niet altijd waar. Het is makkelijk om je er blind op te staren maar deze tools zijn ook niet altijd alles. Uiteindelijk gaat het om de gebruiker/lezer die op jouw site komt. Als je website namelijk compleet voor SEO geoptimaliseerd is, maar niet te lezen is of niet aansluit bij de lezer, bereik je uiteindelijk niet het resultaat dat je wil behalen. Een aantal voorbeelden waaruit blijkt dat je Yoast SEO in kunt zetten als tool zijn als volgt:

  • Vanuit Yoast SEO krijg je alleen een groen bolletje als je tekst een externe link bevat. Linken naar andere websites is erg belangrijk maar niet in iedere tekst mogelijk. Het is daarom geen grote ramp als je er een keer geen externe link in je tekst kwijt kunt en daardoor je groene bolletje scoort.
  • Gebruik ten alle tijden je gezonde verstand. Zoekwoorddichtheid is hoort volgens Yoast SEO tussen de 0,5% en 3% te zijn. Val je daar nu net buiten? Dat is natuurlijk geen probleem, dit is slechts een richtlijn. Uiteindelijk gaat het om een goede tekst die fijn leest en alle benodigde informatie verteld. Een kleine afwijking kan hierin echt geen kwaad en is dus niets om je druk over te maken.

Kortom; er is meer dan een tool. Tools zijn slechts een hulpmiddel en uiteindelijk gaat het om de gebruiker/lezer die op jouw website moet kunnen vinden wat hij of zij hierop zoekt.

Yoast SEO - IN ZICHT Marketing - SEO

Social media is essentieel voor SEO

We zien het vaak voorbij komen, de Social media experts die roepen dat social media essentieel is voor je SEO en dat het grote invloed heeft. Er wordt veel verteld dat meer volgers, likes, shares en linkjes naar je website zorgen voor betere resultaten op het gebied van SEO. Helaas, dat is niet helemaal juist.

In 2014 werd door Matt Cutts verteld dat Google geen signalen van social media gebruikt voor de rankings van de organische vindbaarheid. Dat was in 2014, dat is inmiddels anders. Uit diverse studies en onderzoeken blijkt dat social media invloed kan hebben op je ranking. De reden dat het invloed heeft is vaak indirect en als volgt:

  • Kwaliteitscontent scoort altijd goed, of dit nu op social media of binnen Google is. De kwaliteit zorgt voor het eenvoudig kunnen lezen en/of bekijken van een artikel. Als de context sterk is en de tekst ook nog eens fijn weg leest, krijg je al snel meer aandacht en een betere vindbaarheid door de kwaliteit van de content.
  • Social media content wordt meer en sneller gelezen. Dit komt doordat mensen vanuit gewoontes vaak actief zijn op deze kanalen en het makkelijk leest. Daarbij is ook de kans aanwezig dat andere mensen backlinks naar jouw website op hun eigen website plaatsen. Backlinks zijn waardevol voor een betere ranking.

Social media heeft dus geen directe invloed op jouw SEO. De vraag ”Is social media dan de moeite niet waard?” beantwoorden wij graag met nee, social media kan veel goeds doen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het verhogen van je website bezoekers. Door de link bij een social media bericht te plaatsen is de kans aanwezig dat mensen naar jouw website klikken. Je maakt het ze makkelijk waardoor de kans op meer website bezoekers groter is.
  • Vergroot je autoriteit door het delen van kennis en het verbeteren van je branding, naamsbekendheid en zichtbaarheid.

 

De technische code van je pagina’s moet foutloos zijn

Er zijn diverse tools die het mogelijk maken om te kijken hoe veel fouten er in de technische code van je website zitten. Dat hebben wij natuurlijk zelf ook even geprobeerd, die van ons is ook niet foutloos. Ook de sites van grotere partijen bevatten best een aantal fouten dus we zijn gelukkig niet de enige.

Foutjes in de code ontstaan al snel en dat is geen ramp. Het gaat er uiteindelijk om dat de opmaakcode zo schoon mogelijk is. Dat komt ten goede van je vindbaarheid gezien zoekmachines de gehele code van je website indexeren om te begrijpen wat er op je website staat. Hoe schoner de code, hoe beter. Een foutje hier en daar is geen probleem, zolang je er voor zorgt dat je content goed leesbaar, de website snel laadt en er geen problemen in je code staan.

Ben je benieuwd hoe jouw website scoort qua fouten? Hier kan je het testen.

Technische code foutloos - IN ZICHT Marketing - blogs

Alles wat Google verteld over SEO is juist

Google geeft veel informatie weg in onder andere online trainingen, webinars en blogs. Het grootste deel van de informatie is juist, maar er zijn een aantal zaken die je niet te letterlijk hoeft te nemen en je een kanttekening bij mag plaatsen. Denk daarbij aan:

  • Alles gaat om kwaliteitscontent, als je kwaliteitscontent maakt gaat je website vanzelf goed scoren. Dat is natuurlijk niet waar. Zolang je content niet gepromoot wordt en geen linkbuilding toepast, zal je site niet gaan scoren. Er is verkeer nodig om er een grote hit van te maken en dat doe je onder andere door linkbuilding en het promoten van je content.
  • Te veel footerlinks, betalen voor een dofollowlink en doorwaypages mogen allemaal niet en worden afgestraft. Dat klopt ook niet helemaal. Google ziet natuurlijk liever dat je niet te veel aan linkbuilding doet. Ze willen het liefst dat er zo veel mogelijk natuurlijke links geplaatst worden zonder dat iemand daar om vraagt of daar geld aan verdient.

Natuurlijke links klinkt leuk en de gedachte is goed, in de praktijk werkt het alleen minder. In de praktijk blijkt dat linkbuilding nog steeds belangrijk is om hoger te scoren. De algoritmes zijn nog te beïnvloeden alleen is het de vraag of je het risico wil nemen. Er staan regelmatig bedrijven bovenaan die het niet altijd even nauw nemen met de richtlijnen. Echter kan dit niet zo maar en als je het doet moet je echt weten waar je mee bezig bent.

 

Natuurlijk zijn er nog veel meer beweringen over SEO die niet kloppen, en dat is natuurlijk nooit helemaal te voorkomen. Hoor je wel eens iets over SEO waar je over twijfelt? Voel je vrij om contact met ons op te nemen, dan helpen we je graag verder!

Sanne
Sanne is de oprichter van IN ZICHT Marketing en heeft zich gespecialiseerd in social media en content marketing. Deze passie is ontstaan doordat Sanne erg nieuwsgierig was hoe je mensen kunt bereiken en daarna kunt binden door de juiste informatie te bieden. Door een topsport achtergrond, wil ze altijd presteren en het beste eruit halen.

Categorieën