fbpx
Algoritme van Google weer op de schop - IN ZICHT Marketing

Afgelopen maand gaf Google een mooi inkijken in de werking van een aantal nieuwe AI-technieken op de algoritmes. Daarbij werd dieper ingegaan op de ontwikkelingen die de zoekresultaten komend jaar flink gaan veranderen. Waar gaat Google, en in dit geval SEO, naar toe in 2021? We praten je graag bij over de nieuwe ontwikkelingen en technieken binnen het algoritme van Google!

De verandering gaat minimaal 7% van de zoekresultaten beïnvloeden

In onderstaande video wordt uitgebreid uitgelegd wat alle technologieën inhouden. De video duurt ruim een half uur, dus als je alle informatie snel doorleest kan je beter even door scrollen.

Naast dat de verandering minimaal 7% van de zoekresultaten gaat beïnvloeden, hebben ze ook alles te maken met de verdere implementatie van artificial intelligence in de Google algoritmes.

De belangrijkste veranderingen van het algoritme in 2021

De nieuwe AI-algoritmes hebben een aantal gevolgen voor zoekresultaten en dus ook voor SEO. De belangrijkste veranderingen rondom SEO zijn als volgt:

  1. Google heeft geen exacte keywords meer nodig
  2. Losse indexatie van alinea’s
  3. Hoogtepunten worden uit YouTube-video’s gehaald
  4. Spelfouten maken niet meer uit

Natuurlijk lichten we deze ontwikkelingen graag wat verder voor je uit. Ze zijn veel te interessant om je niet bij te praten, dus lees vooral verder.

 

Google heeft geen exacte keywords meer nodig

Er is geen specifiek zoekwoord meer nodig om Google te laten weten wat je zoekt. Door de invloed van AI op zoekmachines als Google, zijn algoritmes heel ver doorontwikkeld. Als je bijvoorbeeld zoekt naar ‘een vliegend beestje dat rood is met zwarte stippen’, weet Google dat je een lieveheersbeestje bedoeld. Dat heeft veel invloed op lange en spraakgestuurde zoekopdrachten, die voornamelijk door Google Assistant en Google Home gestuurd worden.

Je kan hier op inspelen door rijke content in te zetten. Zorg dat je pagina veel context heeft want deze gaan beter gevonden worden. Duidelijke omschrijvingen, synoniemen en creatieve metaforen zijn onderdelen waar je niet meer op hoeft te besparen.

 

Losse indexactie van alinea’s

Is SEO een belangrijk onderdeel binnen jouw marketingstrategie? Dan is dit een interessante wijziging waar je direct zelf mee aan de slag kunt. Waarom is de losse indexactie van alinea’s interessant? Deze wijziging maakt het makkelijker om ‘de speld in de hooiberg te vinden’. Bij hele specifieke zoekopdrachten is de kans na de update groter dat je een gepaste pagina met jouw antwoord vindt. Met deze wijziging is het niet zo dat Google alleen alinea’s opneemt worden in de zoekresultaten. Google is door de update beter in staat om deelonderwerpen per alinea te scheiden, het hoofdonderwerp is niet meer leidend in de zoekresultaten. Zo kan je pagina voor meerdere zoekopdrachten gerankt worden gezien de inhoud nog belangrijker wordt. De resultaten worden ook specifieker weergeven op basis van je zoekvraag.

Wil je zo goed mogelijk optimaliseren? Geef dan in iedere alinea een zo concreet mogelijk antwoord op vragen die lezers kunnen hebben over jouw product, dienst of onderwerp. Gebruik daarbij tussenkopjes om overzicht te creëeren met wat je in welke alinea verteld of welke vraag je beantwoord. Deze optimalisatie speelt ook direct in op de optimalisatie voor voice search.

Als je aan de slag gaat met informatieve pagina’s, is het handig om per onderwerp een complete pagina te maken. Behandel daarbij een aantal subonderwerpen bij het onderwerp zodat je niet voor alle subonderwerpen losse pagina’s hoeft te maken. Kijk hierbij kritisch naar welke subonderwerpen bij elkaar op een pagina kunnen. Als een subonderwerp veel informatie bevat, kan je altijd nog overwegen om er een losse pagina van maken.

 

Hoogtepunten worden uit YouTube-video’s gehaald

Een handige nieuwe AI-technologie die zorgt dat je kunt zien uit welke onderdelen een YouTube video bestaat en op welk tijdstip je die onderdelen kunt vinden. Dit is te vergelijken met het idee van alinea’s. Dat ziet er als volgt uit:

In stukken gehakte YouTube video - Google update - video indexatie Google - IN ZICHT Marketing

Om je video’s te optimaliseren is het handig om how-to video’s te maken en je storyline aan te passen op veelgestelde vragen over het onderwerp. Timestamps in de beschrijving komen steeds meer voor en zijn ook erg handig voor de indexactie van YouTube video’s. Zo help je Google al op weg met de hoogtepunten van je video.

 

Spelfouten maken niet meer uit

De suggestietool van Google krijgt een hele grote update. Dankzij machine learning zien de algoritmen nu ook wanneer een goed gespeld woord eigenlijk iets anders had moeten zijn. Een mooi voorbeeld is is cookie do, het algoritme begrijpt dat dit cookie dough kan zijn. Dit is een groot verbeterpunt dat in de nieuwe suggestietool is meegenomen. Spelfouten maken is daardoor minder erg. Toch blijft het voor de lezer fijn om een foutloos geschreven tekst te lezen.

 

Updates van Google worden altijd eerst grootschalig in het Engels taalgebied getest en uitgerold. In Nederland wordt de update altijd op een later moment doorgevoerd. De vraag hierbij is dus in hoeverre de update het in het Nederlands gaat doen. Er is vaak een verschil merkbaar tussen het Engels en het Nederlands. Ondanks dat er nog een hoop vraagtekens zijn, geeft het wel een houvast voor je pagina’s. Houd er rekening mee dat het dus nog even kan duren voor deze update ook in Nederland uitgerold is.

 

Heb je vragen over de invloed op het algoritme van Google en deze update of wil je samen eens naar jouw content en SEO kijken? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten. We denken graag met je mee over de mogelijkheden.

Sanne
Sanne is de oprichter van IN ZICHT Marketing en heeft zich gespecialiseerd in social media en content marketing. Deze passie is ontstaan doordat Sanne erg nieuwsgierig was hoe je mensen kunt bereiken en daarna kunt binden door de juiste informatie te bieden. Door een topsport achtergrond, wil ze altijd presteren en het beste eruit halen.

Categorieën