fbpx
adverteren via Bing - Bing Advertising - IN ZICHT Marketing

Net als vele marketingbureau’s en bedrijven, werken wij met SEA. Nu is de kans aanwezig dat jij ook SEA inzet binnen je marketingstrategie. In 2020 is er veel veranderd op het gebied van SEA. We nemen je graag mee in de belangrijkste verandering binnen SEA in 2020.

Een terugblik op SEA in 2020

Als je in 2020 onder een steen geleefd hebt, zal je flink aan de slag moeten om je kennis bij te spijkeren. Het afgelopen jaar heeft het online landschap flink op zijn kop gestaan door een hoop trends en ontwikkelingen. We zetten het voor je op een rij.

 

1. Corona zet het online marketing landschap flink op zijn kop

Sinds maart speelt Corona een grote rol binnen ons gehele leven. Binnen de online marketing heeft Corona het gehele landschap op zijn kop gezet. Veel bedrijven moesten het over een andere boeg gooien of kozen er voor om volledig digitaal verder te gaan. De totale digitale transformatie die de afgelopen jaren al bezig was, is hierdoor in een stroomversnelling terecht gekomen. Dit heeft op veel verschillende fronten grote impact gehad op het online marketing landschap.

 

2. Custom audiences beschikbaar voor iedereen

Browsers verwijderen cookies erg snel en dat gaat in de toekomst alleen maar erger worden. Google heeft namelijk aangekondigd dat Chrome vanaf 2022 alle trackingscookies blokkeert. Daardoor worden binnen het advertising landschap de doelgroepen op basis van first party-data essentieel. Partijen als Google, Microsoft en Facebook hebben natuurlijk heel veel first party-data. Nieuwe doelgroepen zoals de ‘custom audiences’ binnen Google zijn veel beter te segmenteren voor relevante gebruikers. Het maken van custom audiences die aansluiten bij persona’s van klanten zijn momenteel erg interessant. Heb jij al een persona klaarliggen van jouw klanten?

 

3. LinkedIn targeting binnen Microsoft Ads

Google is razend populair en ontwikkeld snel, maar Microsoft heeft het afgelopen jaar niet stilgezeten. Zo werd het afgelopen jaar bij Microsoft Ads ook LinkedIn targeting toegevoegd aan de mogelijkheden. Deze ontwikkeling is erg interessant binnen de business2business. Deze ontwikkeling van Microsoft is een duidelijke reactie op de B2B audiences binnen Google Ads.

 

4. RSA customizers en rapportage zijn verbeterd

De responsive zoekadvertenties (RSA) verschillen van de uitgebreide tekstadvertenties (ETA’s). Het grootste verschil is dat je bij de responsive advertenties maar liefst 15 koppen toe kunt voegen terwijl dat er bij de uitgebreide zoekadvertenties dat er maar 3 zijn. Ook kan je 4 beschrijvingen toevoegen waar dat bij de uitgebreide zoekadvertenties er maar 2 zijn. Google test gedurende de looptijd verschillende combinaties in de advertenties en test zo dus welke combinaties het best presteren. De responsive zoekadvertenties zijn in 202 erg belangrijk geworden binnen zowel Google als Microsoft.

De ontwikkeling hiervan in 2020 heeft ervoor gezorgd dat er meer dynamische velden zijn die uitgebreid kunnen worden en ook de rapportage is beter geworden. Deze ontwikkeling geeft duidelijk aan dat Google in de toekomst van de uitgebreide zoekadvertenties af wil. Het is zelfs al zo dat binnen sommige accounts al geen uitgebreide zoekadvertenties meer gemaakt konden worden.

 

5. Google Search introduceerde explanations

Google legt voortaan zelf uit waarom een CPA is gestegen of een CPC is gedaald. Door de continue doorontwikkeling binnen de systemen van Google, kunnen trends en ontwikkelingen beter vertaald worden. Dit scheelt voor marketeers een hoop gokwerk en verdieping waarom deze veranderingen hebben plaatsgevonden.

 

Dit waren wat ons betreft de belangrijkste veranderingen binnen SEA in 2020. Hebben we er een over het hoofd gezien? Laat het ons vooral weten!

Sanne de Laater – online marketing specialist

Een marketinggekkie, zo word ik vaak genoemd. Overal zie ik mogelijkheden en ik laat graag mijn creativiteit helemaal los gaan om tot toffe marketingacties te komen. Zo pen ik ook graag mijn kennis en ideeën uit op papier. In deze blogs werk ik dat met veel plezier uit. Marketing kan voor iedereen werken, maar alles is maatwerk want geen een bedrijf is hetzelfde! Zin om te sparren? Dan doen we gezellig een bakkie!