fbpx
Blog - invloed van de Corona op marketing - marketing en coronavirus - IN ZICHT Marketing

Het corona-virus zorgt voor een bijzondere periode waarin de economie op zijn kop staat. Waar het ene bedrijf volledig stil ligt, draait het ander overuren. Deze periode heeft invloed op de hele maatschappij en economie en dus ook op de marketing. Binnen het online landschap zijn er een aantal interessante ontwikkelingen waar we je graag over bijpraten.

Meer schermtijd

De afgelopen weken is de schermtijd een opvallende factor in het online landschap. Zo is de gemiddelde schermtijd flink gestegen en dat heeft meerdere redenen. Natuurlijk is er meer schermtijd nodig voor bijvoorbeeld digitaal onderwijs en thuiswerken. Toch zitten we niet alleen meer achter het scherm voor werk en studie, over het algemeen zitten we nu veel meer achter ons scherm. Dat is natuurlijk ook niet gek als een groot deel van ons sociale leven alleen nog maar via het scherm kan. De stijging van de schermtijd heeft een groot invloed op de online activiteiten binnen zoekmachines en social media. Nederland is over het algemeen veel online, dat biedt kansen en bedreigingen.

Meer of minder marketing

Het ene bedrijf stopt met investeren terwijl het andere bedrijf alleen maar meer in de marketing gaat investeren. Waar doe je nu goed aan? Voor ieder bedrijf is dat natuurlijk anders en hangt het af van de branche en de klanten. Momenteel gaat alles online en is je online vindbaarheid en zichtbaarheid dus essentieel. Als bedrijf is het dus wel belangrijk om in de online marketing te blijven investeren maar dat hoeft niet altijd in geld. Er zijn veel mogelijkheden om zelf aan je online marketing te werken en zichtbaar te blijven voor je doelgroep. Het is namelijk een groot risico om uit beeld te raken, je merkbekendheid zal dan snel verdwijnen en die van een actieve concurrent zal dan stijgen. Je wil natuurlijk in het hoofd van de klant blijven hangen, ook op het moment dat je niets voor ze kunt betekenen. Zo komen ze als het weer nodig is terug bij jou. Blijf dus aan je zichtbaarheid en vindbaarheid werken om je klantrelaties te behouden, ook als dat niet direct zichtbaar is.

Kruip niet in de slachtofferrol

De situatie is voor veel bedrijven en ondernemers heel vervelend en lastig, toch is het belangrijk om niet in de slachtofferrol te kruipen. Dit zien je klanten namelijk ook en daarmee kan je negatieve associaties oproepen. Wees positief, toon lef en kijk naar de mogelijkheden. Maak gebruik van alle mogelijkheden die aangereikt worden door andere bedrijven om aan je bedrijf te werken. Zo is het bijvoorbeeld een mooie periode om je website op te frissen, opnieuw naar de marketing te kijken bedrijfsprocessen te optimaliseren. Gebruik deze periode op een positieve manier en wees geen slachtoffer. Zo kan je na de corona-crisis meet 200% er weer tegen aan.

Gratis onderdelen

Veel ondernemers zijn creatief bezig en doen veel om gezien te worden. Een veelvoorkomend onderdeel is het gratis aanbieden van content. Personal trainers gaan massaal gratis trainingen bieden, social media en YouTube staan vol met trainingen en mogelijkheden. Helpt dat gratis aanbieden nu ook? We zijn gek op gratis en verzamelen er zo veel mogelijk van. Toch maak je het jezelf er wel lastiger mee. Content die je nu gratis biedt en waar iemand later voor moet betalen is een risico. Wanneer er weer voor betaald moet worden, ben je een groot deel van deze mensen weer kwijt. Als je de onderdelen de hele periode aanbiedt voor een gereduceerd tarief, kan je de echt geïnteresseerde binnen halen en opwarmen voor meer. Als je dat goed aanpakt, levert je dat uiteindelijk veel meer op.

Creativiteit

Veel ondernemers en bedrijven worden creatief en dat moet ook in deze periode. Welke ideeën kan jij inzetten om jouw marketing een flinke boost te geven? Er zijn een aantal mooie voorbeelden van onze klanten. Een chefkok begon met het quarantaine menu, dat werd een succes omdat het op social media erg goed opgepakt werd door zijn volgers. Een fysiotherapeut doet een online intake en kijkt daarbij naar bewegingen en bespreekt klachten. Zo kan er zonder een fysieke afspraak al een stap gezet worden om klachten te verhelpen. Simpele ideeen die succesvol blijken te zijn. We helpen andere nog steeds kunnen dus op een aangepaste manier door. Wat voor jou simpel lijkt, kan voor een ander al een creatieve en effectieve oplossing zijn. Hoe zet jij jouw creativiteit in?

Onderscheid je van de concurrent

Wil jij je goed onderscheiden met de concurrent? Dan is dat nu het moment. Veel bedrijven staan stil of geven veel gratis weg. Maak hier gebruik van door actief te zijn en actief naar je concurrent te kijken. Hoe kan jij je onderscheiden? Wat doet de concurrent wel of juist niet waar jij op in kan spelen? Wees creatief, kritisch en blijf je concurrent een stap voor. Op langer termijn gaat dit bijdragen aan de groei van je bedrijf.

Adverteren op Facebook was nog nooit zo goedkoop

Facebook maakt handig gebruik van de huidige situatie en gooit de prijzen voor adverteren naar beneden. Zo bereik je veel meer mensen met een promotie of advertentie als eerder dit jaar. Dat maakt het aantrekkelijk voor bedrijven en ondernemers om te adverteren, maar levert het ook meer op? Waarschijnlijk niet. Er zijn veel meer advertenties in omloop en er is ook meer online tijd beschikbaar om vertoond te worden gezien iedereen veel meer online actief is. Om betere prestaties te bereiken met Facebook Ads is het belangrijk om je te onderscheiden, dat is de grootste uitdaging gedurende deze periode.

Advertenties worden vaker vertoond op Google

Doordat we allemaal meer online zijn, worden advertenties vaker vertoond op Google. Dit is niet alleen naamsbekendheid maar ook zichtbaarheid. Ondanks dat de consument misschien niet op je advertenties klikt, is het wel zichtbaarheid. Wil je dat de consument duidelijk weet waarom er wel of niet op de advertenties geklikt moet worden? Zorg dan dat je een duidelijke advertentie en beschrijving hebt zodat je consumenten niet onnodig op je advertentie laat klikken.

Kopiëren van content, een no-go

Deze dagen komt er veel content voorbij en veel van die content delen wij massaal. We slaan een filmpje op om het later zelf te delen. Toch is dit een manier die niet werkt om je bereik en zichtbaarheid te vergroten. Wees creatief en zorg zelf voor je content. Zo kom je veel verder en is het bereik dat je uiteindelijk behaalt veel effectiever. Zorgt dat je herkenbaar bent en dat mensen direct weten dat het van jou is. Zo werk je naast je zichtbaarheid ook aan je merkbekendheid.

Een call-to-action in elk bericht?

In veel branches loopt het aantal klanten hard terug, toch is dat geen reden om iedere communicatie een call-to-action toe te voegen. Natuurlijk wil iedereen zo veel mogelijk verkopen en zijn onderneming overeind houden. Toch is het veel effectiever om niet altijd een call-to-action toe te voegen. Een call-to-action wordt namelijk wel eens als ongepast of storend gezien waardoor potentiele klanten eerder afhaken dan dat ze klant worden. Denk goed na over je bericht, de tone of voice die je gebruikt en of je een call-to-action toe moet voegen.

Heb je naar aanleiding van dit blog vragen over hoe je een aantal marketingzaken goed op kunt pakken? We denken graag (gratis) met je mee. Neem contact met ons op en dan helpen we je graag vrijblijvend verder gedurende deze periode.

Sanne
Sanne is de oprichter van IN ZICHT Marketing en heeft zich gespecialiseerd in social media en content marketing. Deze passie is ontstaan doordat Sanne erg nieuwsgierig was hoe je mensen kunt bereiken en daarna kunt binden door de juiste informatie te bieden. Door een topsport achtergrond, wil ze altijd presteren en het beste eruit halen.

Categorieën