fbpx
online marketing trends 2019 - IN ZICHT Marketing

We gaan alweer richting het einde van het jaar en er is veel gebeurd, niet veel, maar super veel. We praten je graag bij over een aantal belangrijke ontwikkelingen in het eerste deel van 2019. Zo kan jij de rest van het jaar effectief aan de slag met je marketing en ben je op de hoogte van de huidige trends. Er zijn namelijk een aantal nieuwe trends en ontwikkelingen binnen de online marketing. Lees je mee?

Trends & ontwikkelingen

Een belangrijke en vooral dynamische discipline binnen de online marketing is programmatic display advertising. Het is een echte must-know voor marketing bureau’s en adverteerder en een relevante ontwikkeling in het medialandschap. Door je te verdiepen in programmatic display advertising is een mooie kans om te benutten voor alle marketeers die graag stappen willen maken.

In 2019 zal generatie Z qua aantallen de groep millennials overstijgen. Is jouw bedrijf daar klaar voor?

Tech-trends

Op het gebied van digitale trends is het tijd om vruchten te plukken voor de digital frontrunners. Daarnaast is design everything erg populair en liggen daar de kansen momenteel. Andere marketingtechnologien die je maar beter in de gaten kunt houden zijn blockchain, kunstmatige intelligentie, shoppable experiences en voice search.

Ondanks dat 6% van de Nederlanders nooit online is, besteden consumenten meer tijd aan het online zijn en kopen ze meer via de onlinekanalen. Facebook verliest nog steeds gebruikers terwijl de smartphone-verslaving de maatschappij beïnvloed. We gaan steeds meer bewust offline, zouden we richting die 6% van de Nederlanders gaan?

Datagedreven marketing

Als datagedreven marketing een volgende stap wil maken, zullen bedrijven op een andere manier moeten gaan denken. Jordie van Rijn schreef een artikel over het geheim achter datagedreven organisaties. Hij is van mening dat zo veel mogelijk mensen toegang moeten krijgen tot data zodat ze ermee kunnen werken. Doordat ze meer bevoegdheden krijgen kunnen ze ook een datagedreven beslissing nemen. Wordt er bij jou in het bedrijf al datagedreven gekozen?

The Content Marketing Institute heeft een handig model gemaakt met 5 datadriven opportunities. Dit model is erg handig als je bijvoorbeeld veel pagina’s en blogs op je website hebt staan. Je kunt met het model het verkeer naar een goed presterende pagina vergroten en andere pagina’s optimaliseren waar nodig.

Dan nog een heel belangrijk onderwerp wat voor alle marketingbureaus van belang is. Het ultieme rapportage dashboard, waar blijft het? Er zijn ontzettend veel dashboards, excels, pdf’s en nog veel meer. Zou er een goed universeel dashboard komen waar iedereen mee aan de slag kan?

Conversie

Zouden we op het gebied van conversieoptimalisatie verder moeten kijken dan A-B testen? Misschien moeten we ons gaan richten op personalisatie en het optimaliseren van de gebruikservaring. Een specifieke focus in de aanpak is essentieel om goed te optimaliseren en zo weinig mogelijk tijd te verspillen.

In veel bedrijven is er weinig geld beschikbaar om de website goed te blijven onderhouden terwijl er veel geld aan advertenties wordt besteed. De website is als het ware een conversiemachine die regelmatig onderhoud nodig heeft om goed te presteren. Conversieoptimalisatie is en blijft dan ook een belangrijk onderdeel binnen een bedrijf.

Customer Journey

Het is vast geen onbekende term meer, de customer journey of ook wel de klantreis. Wij hebben de customer journey al vaker genoemd als een belangrijk onderdeel bijvoorbeeld in marketing automation. Als je bekend bent met de customer journey zal het See Think Do Care-model vast ook bekend zijn. Daar is nu een opvolger van, dat is een model voor een intentie-gedreven strategie. Het model zorgt ervoor dat je op een zo efficiënt mogelijke manier je marketingbudget inzet en de juiste bezoeker bereikt op het juiste moment.

Daarnaast is het vaak ook lastig om te bepalen welke kanalen nu succesvol zijn bij jouw customer journey. Attributie is dan misschien geen sexy onderwerp voor marketeers maar meetbaarheid is wel echt van belang. In dit artikel wordt uitgebreid uitgelegd hoe je het juiste model kiest binnen de B2B-marketing.

Analytics

Google Analytics lijkt al snel een jungle als je net start. Voor de experts binnen Google Analytics is een bouncepercentage niet altijd een punt om veel waarde aan te hechten. De kwaliteit van een websitebezoek wordt gezien als steeds belangrijker, binnen Google Analytics zijn er meerdere punten waar je de kwaliteit van een websitebezoek op kunt baseren.

Visualisatie van data zorgt ervoor dat je snel en eenvoudig jouw data kunt zien en analyseren. Het is een goed voornemen wat veel bedrijven hebben en dat voornemen kan eenvoudig tot uitvoering gebracht worden met Google Data Studio. Binnen een dashboard kan je zelf kiezen wat je belangrijk vindt maar je kunt ook gebruik maken van de vele diverse templates die er al zijn.

SEO: helpt Google nu wel of niet?

Ondanks dat de basisprincipes niet veranderen bij SEO zijn er de afgelopen periode toch veel trends en veranderingen geweest. De verborgen updates en veranderingen lees je hier. Naast de verborgen updates is de belangrijkste verandering dat Google minder verkeer naar websites stuurt. Steeds meer vragen worden door Google zelf beantwoord waarna de zoekmachine steeds meer een antwoordmachine lijkt te worden. Voor de gebruiker is dat qua gebruiksvriendelijkheid goed maar voor website-eigenaren is het minder positief. Om te voorkomen dat je hier onder gaat leiden, is het belangrijk om zelf de controle te nemen en een sterk merk op te bouwen.

Google Mijn Bedrijf

Voor zowel je SEO als lokale vindbaarheid via onder andere Google Maps is Google Mijn Bedrijf een goede tool om te de vindbaarheid te vergroten en zichtbaar te zijn in zowel Google als Google Maps.

Search & advertising

Als je met advertising bezig bent heb je het waarschijnlijk al voorbij zien komen, de statistiek ‘gemiddelde positie’ zal komen te vervallen. Dat zal nadelig zijn voor adverteerders die door scripts en biedregels inzetten. Er komen daarvoor 4 nieuwe positiestatistieken voor in de plaats.

De groei van native advertising zal komend jaar blijven groeien. De reden voor de groei is dat navtive advertenties vaak de adblockers proberen te omzeilen en dat is gunstig als je de weerstand bij de lezer wil verminderen.

E-mailmarketing

E-mailmarketing is ook nu een belangrijk onderdeel in jouw bedrijf. Het is dan ook goed om hier veel aandacht aan te besteden zodat je onder andere mooie e-mailflows hebt staan. Als je het lastig vindt om een flow te maken denken wij graag eens met je mee. Dagelijks werken wij met meerdere marketing automation systemen waardoor e-mailflows voor ons niet nieuw zijn.

Personalisatie is essentieel

Iets wat we graag goed willen doen en wat een belangrijk onderdeel is van onze e-mailflow, personalisatie. Voor iedere marketeer is personalisatie heilig maar blijft het ook iets waar we niet altijd grip op krijgen. Ook binnen B2B zijn er steeds meer mogelijkheden voor personalisatie. Hoe zit het met personalisatie binnen jouw bedrijf?

B2B-marketing

Binnen B2B marketing wordt er steeds meer op resultaat gestuurd. Alle data wordt omgezet om op diverse manieren aan qualified leads te komen. Marketing automation is daar een mooie manier voor. Marketing automation wordt steeds meer gezien als een leadmachine die helaas niet in alle gevallen succesvol is. De marketing automation techniek blijkt vooral een succes bij marketingbureaus die zich in marketing automation gespecialiseerd hebben.

Binnen de B2B-marketing blijven de koplopers zich continu ontwikkelen binnen de waarde propositie. Als jouw bedrijf zich ook wil ontwikkelen binnen de B2B-marketing is het handig om naar deze bedrijven te kijken. Ze werken namelijk aan content middelen als webinars, maar ook de inzet van social media, SEO, blogs en de eigen website zijn goed.

Een nieuwe collega: de chatbot

Het is geen concurrent voor de klantenservice maar het lijkt steeds meer een trouwe collega te worden. Dan hebben we het natuurlijk over de mogelijkheden die chatbots bieden. Een chatbot is slim maar is niet in het bezit van empathie. Daarom is de chatbot een handige hulp voor eenvoudige vragen. Voor het complexere werk is een mens geschikter.

Ook de voice toepassing groeien snel, denk hierbij aan Google Home Mini en Aleca. Zouden we na deze toepassingen al klaar zijn voor conversational commerce?

Sanne de Laater – online marketing specialist

Een marketinggekkie, zo word ik vaak genoemd. Overal zie ik mogelijkheden en ik laat graag mijn creativiteit helemaal los gaan om tot toffe marketingacties te komen. Zo pen ik ook graag mijn kennis en ideeën uit op papier. In deze blogs werk ik dat met veel plezier uit. Marketing kan voor iedereen werken, maar alles is maatwerk want geen een bedrijf is hetzelfde! Zin om te sparren? Dan doen we gezellig een bakkie!