fbpx
Groeien op TikTok - IN ZICHT Marketing

Als we bij onze klanten en bekenden de naam TikTok laten vallen, krijgen we vaak ”Oh dat is het platform voor mijn kinderen met al die dansjes, toch?”. Ja, dat is waarom TikTok veelal bekend werd. De afgelopen maanden is het platform doorontwikkeld en is het inmiddels veel meer dan alleen maar dansjes doen. Voor bedrijven zijn er ook steeds meer mogelijkheden. Een veelgestelde vraag is: ”Hoe val ik op en kan ik meer views en engagement creëren?”. In dit blog lees je meer over groeien op TikTok.

Het algoritme van TikTok

Eerder schreven we een uitgebreid blog over het algoritme van TikTok. Daarin werd duidelijk dat er een aantal onderdelen zijn die veel bijdrage aan hoe jouw berichten presteren. Zo zijn er een aantal onderdelen waar je op in kunt spelen om te groeien op TikTok. Ondanks dat er een hoop onderdelen belangrijk zijn binnen het algoritme van TikTok, zijn nog lang niet alle onderdelen van het algoritme bekend. We verwachten ook niet dat alle informatie over het algoritme snel naar buiten gaat komen.

Het verschil tussen TikTok en Instagram

Het concrete verschil tussen TikTok en Instagram is dat je op Instagram de content van je volgers volgt. Bij TikTok zie je allemaal nieuwe trends en content van anderen op de For You Page (FYP). Dit zijn mensen die je kent maar voornamelijk mensen die je niet kent en in de meeste gevallen ook niet volgt.

Bij TikTok wordt er een scheiding gemaakt binnen de content. Zo heb je de For You Page (FYP) en de Following page. Op de For You Page zie je content van mensen die je niet kent. Deze pagina is niet voor niks de meest bekenden pagina, je kunt hier namelijk eindeloos scrollen door alle content. Op de Following page zie je de content van alle accounts die je volgt.

Instagram laat in de timeline de content zien van gebruikers die je volgt. Jouw posts komen dus terecht op de timeline van je volgers, hierdoor is de kans groter dat ze je post liken en er op reageren. Zo wordt de kans groter dat je account groei en dat is meestal met een specifieke doelgroep. Via de ontdek optie kun je ook nieuwe content ontdekken op basis van wat je volgers bijvoorbeeld hebben geliket. Toch blijft de nadruk liggen op de content van de mensen die je volgt.

De For You Page op TikTok is voornamelijk gebaseerd op content waarvan de app denkt dat jij dat interessant vindt. Een geluidsfragment dat je bijvoorbeeld vaker hebt gehoord en die video’s hebt geliket. TikTok kijkt dan naar het geluid, de hashtags en de overige content van de eigenaar van de video. Zo kan je door verschillende onderdelen een nieuw publiek bereiken. Op de For You Page bereik je nieuwe doelgroepen.

Ontdekken nieuwe content - instagram vs tiktok - groeien op tikt

Groeien op TikTok, hoe doe je dat dan?

Veel gebruikers van TikTok willen natuurlijk zo veel mogelijk mensen bereiken. Als je net begonnen bent dan ben je nog veel aan het uitproberen. Zodra je weet hoe alles werkt, wil je groeien op TikTok. Je wil meer views, engagement en volgers, maar hoe zorg je nu voor die groei? De groei van volgers is niet direct essentieel op TikTok doordat de meeste tijd besteedt wordt op de For You Page. Je kunt daardoor al veel views halen zonder veel volgers te hebben. Viral gaan is daarvoor ook wel een bekende term, daarvoor hoef je niet TikTok-famous te zijn om maar even in de termen van de jongeren te spreken.

Het werkt namelijk zo dat hoe meer mensen je video zien, ook wel de views, hoe meer gebruikers de video leuk vinden en dat maakt de kans groter om op de For You Page terecht te komen. Er zijn daarbij vijf factoren die meespelen bij het bereik en de betrokkenheid. Deze vijf factoren zetten we graag voor je op een rijtje.

1. De frequentie van je berichten

De gebruikers met veel volgers en views plaatsen met regelmaat berichten. Veel van deze berichten hebben een boeiende inhoud waardoor het interessant wordt om deze gebruikers te volgen. De frequentie die het beste lijkt te werken, is 1 tot 3 berichten per dag. Nu horen we je al denken, daar gaat best wat tijd in zitten. Dat klopt, maar zolang je het leuk vind haal je daar meer dan voldoende energie uit.

2. Trends & challenges

Een van de belangrijkste onderdelen binnen TikTok is de trends. TikTok daagt mensen graag uit om creativiteit te laten zien en daar hun eigen ju over te gooien. Een trend of challenge draait meestal rond een specifiek thema, geluid of een filter/effect. De influencers en bekende TikTok’ers spelen vaak in op dit soort trends. Veel van hen hebben daar een hoop bekendheid en likes gecreëerd waardoor hun accounts sneller zijn gegroeid. Daaruit blijkt dus dat dit soort challenges goed werken.

3. Hashtags

Er zijn een aantal social media kanalen waarbij hashtags gebruikt worden. TikTok werkt ook met hashtags en die blijken heel belangrijk te zijn als je wil groeien. De hashtags hebben binnen TikTok namelijk een grote invloed op het algoritme waardoor je grote verschillen in het aantal views kunt behalen. Zorg dat je relevante en trekking hashtags gebruikt om beter zichtbaar te worden. Een aantal bekende hashtags zijn #fyp en #foryoupage. Deze hashtags worden nog steeds gebruikt maar zijn inmiddels niet meer interessant. Ze zijn namelijk al te veel gebruikt en te algemeen voor het algoritme, dat noemen we ook wel over het trending punt heen.

Zoek een hashtag die betrekking heeft op het onderwerp van je video, maar niet te groot is. Een hashtag die onder de 100 keer gebruikt is, zal er niet voor zorgen dat je viraal gaat. Daar is de hashtag veel te klein voor. Dan denk je vaak, ik moet een hashtag gebruiken die al veel gebruikt is. Een logische gedachte maar ook niet de meest geschikte oplossing. Zodra een video bijvoorbeeld 50 miljoen keer gebruikt is, zal jouw video niet snel opvallen omdat het gebruik zo groot is. Zorg daarom dat je een iets kleinere hashtag kiest en dat regelmatig afwisselt.

4. Sterke inhoud

Die content die je maakt moet interessant zijn voor je doelgroep. Zodra je meer tijd op de app doorbrengt, kom je snel achter de trends. Orginaliteit is iets dat gewaardeerd wordt en vaak veel views oplevert. Om goede content te maken, hebben we wat korte en praktische tips voor je:

  • Maak je video verticaal. Normaal maak je video’s horizontaal, TikTok is daarin een uitzondering. Een verticale video is beter zichtbaar voor gebruikers en dat ziet er beter uit.
  • Wat maakt jouw video onderscheidend? Denk na over de content die je maakt en waarom het interessant moet zijn voor anderen.
  • Persoonlijkheid en authenticiteit maken je uniek. Door je unieke zelf te zijn, waarderen mensen je inhoud nog meer.
  • Geef een korte beschrijving van je video. Je kunt een korte beschrijving bijvoegen, maak hier gebruik van om wat korte uitleg te geven of iets aan je video toe te voegen.

5. TikTok pro

Vooral voor bedrijven is dit interessante tool, maar ook voor alle andere gebruikers die meer uit TikTok willen halen. TikTok pro geeft je namelijk veel informatie over je volgers en je content. Zo kan je bijvoorbeeld zien waar je volgers vandaan komen en wanneer ze actief zijn. De tool is geheel gratis en daarmee kun jij beter inspelen op je doelgroep.

TikTok voor bedrijven

Als je alles direct op conversie richt, is TikTok geen geschikt platform. TikTok biedt namelijk juist de kans om in contact te komen met nieuwe doelgroepen door middel van entertainment en authenticiteit. Wanneer je als bedrijf zijnde bezig bent met merkbekendheid en betrokkenheid binnen je strategie, kan TikTok een sterk platform zijn om in te zetten.

Adverteren op TikTok

Heel af en toe zie je ze al eens voorbij komen, die advertenties binnen TikTok. Het is sinds kort ook mogelijk om te adverteren binnen TikTok en dat kan op vijf verschillende manieren. Adverteren op TikTok is vooral interessant als je doelgroep hier vaak aanwezig is of als je nieuwe doelgroepen aan wil spreken. Je kunt gebruikers dus gaan bereiken en uiteindelijk omzetten tot ambassadeurs van je merk. Er wordt momenteel gewerkt aan een mogelijkheid om direct in de app te kunnen shoppen. Als dat op korte termijn gerealiseerd wordt, is dat natuurlijk interessant voor bedrijven.

Live gaan & virtual coins

Live gaan is iets wat op TikTok ook steeds vaker gebeurd. Om live te gaan moet je alleen weel 1.000 volgers hebben. Tijdens een live kunnen kijkers fooi geven door middel van virtual coins. Dit is digitaal geld binnen TikTok, 100 virtual coins staan gelijk aan 1 dollar. Deze coins kunnen omgezet worden naar echte dollars door middel van een uitbetaling. De persoon van de livestream krijgt van virtual coins in ruil voor een shoutout of het beantwoorden van een vraag. Live gaan is dus niet alleen leuk voor de volgers maar je kunt er ook nog eens iets aan verdienen. Wil je veel uit je live halen? Denk dan vooraf goed na over wat je gaat bespreken en wat je er mee wil bereiken.

TikTok virtual Coins - IN ZICHT Marketing

TikTok biedt dus een hele hoop kansen, ook voor bedrijven. Ben je nu benieuwd wat TikTok voor jou kan betekenen of wil je juist groeien op TikTok? Neem dan eens contact op met onze social media specialisten om te sparren over de mogelijkheden.

Sanne
Sanne is de oprichter van IN ZICHT Marketing en heeft zich gespecialiseerd in social media en content marketing. Deze passie is ontstaan doordat Sanne erg nieuwsgierig was hoe je mensen kunt bereiken en daarna kunt binden door de juiste informatie te bieden. Door een topsport achtergrond, wil ze altijd presteren en het beste eruit halen.

Categorieën