fbpx
Algoritme van TikTok - IN ZICHT Marketing
Social media platformen maken gebruikt van algoritmes om zo de content af te stemmen op jouw interesses. Bij het platform TikTok gebeurd dat door middel van een ‘For you page’. Het doel van algoritmes is om de gebruikers zo veel mogelijk tijd door de laten brengen op het platform. Nu zijn vele erg benieuwd naar hoe het algoritme eigenlijk werkt, maar ook wat je kunt doen om jouw feed meer naar jouw wensen te krijgen. Eerder schreven we al een blog over ‘Het snel groeiende medium TikTok‘ en vandaag gaan we dieper in op het algoritme van het platform.

Belangrijke factoren van het TikTok algoritme

Zodra je van start gaat met TikTok en op de ‘For you page’ terecht komt, krijg je een random verzameling van filmpjes te zien. Je krijgt van alles wat te zien, kijk dus niet verbaasd op als je jongeren ziet die zich op school vervelen. Kijk er ook niet van op als je flauwe Franks, dure auto’s, muziekanten en werkende mensen ziet. In de beginfase zullen een hoop filmpjes je niet aanspreken. Zodra je een filmpje leuk vindt en deze als het ware een like geeft, gaat het algoritme voor je aan het werk. Het algoritme gaat er voor zorgen dat je filmpjes te zien krijgt die aansluiten bij je interesses. De verandering van de filmpjes, waar het algoritme voor zorgt, komt tot stand door de interacties op het platform. Er zijn een aantal factoren die daarbij belangrijk zijn en je hebt het hulpmiddel om interesses in te stellen.

Stel zelf je interesses in

Kom je voor het eerst op TikTok? Dan krijg je de mogelijkheid om zelf een aantal interesses te kiezen. Zo kun je kiezen voor onderwerken als dansen, huis en tuin, buiten maar ook vreemd bevredigend. Natuurlijk is het ook mogelijk om deze stap over te slaan alleen kan het dan zo zijn dat de eerste video’s niet aansluiten bij je voorkeuren. Zodra je direct interesses instelt, krijg je op je ‘For you page’ video’s te zien die passen bij wat je leuk vindt.

TikTok - interesses en hashtags - IN ZICHT Marketing

1. Geluiden, hashtags en informatie over de video

TikTok kijkt naar de verschillende onderdelen van video’s waar je interactie mee hebt gehad. Zo zijn captions, geluiden en hashtags onderdelen die invloed hebben op jouw ‘For you page’. Zodra je een specifieke challenge leuk vind, krijg je hier veel meer video’s van te zien. Deze video’s krijg je te zien door de hashtags en de geluiden die bij de video horen.

2. Gebruikersinteractie

De gebruikersinteractie is een belangrijk onderdeel van het algoritme. Zo wordt er gekeken naar welke video’s je liet, deelt of waar je op reageert in de comments. Dat is niet het enige, TikTok kijkt namelijk ook naar welke accounts je bent gaan volgen en welke video’s je zelf maakt. Uiteindelijk hebben hashtags, geluiden, effecten en de trending topics op het ‘Discover tab’ een grote invloed op jouw ‘For you page’, ook wel je feed.

3. Apparaat en accountinstellingen

Het apparaat dat je gebruikt, je taalinstellingen en het land op je telefoon hebben invloed op het algoritme. Toch wegen deze factoren minder zwaar mee dan andere factoren. De reden daarvoor is dat deze instellingen niet actief als voorkeur ingesteld kunnen worden binnen de app.

De factoren krijgen een bepaald gewicht mee

Alle factoren hebben binnen het algoritme van TikTok een bepaald gewicht meegekregen. Aan de hand van het gewicht, zorgt het algoritme voor de selectie van video’s die aan de waarde van jouw interesses voldoen. Het feit of je een video van begin tot eind af kijkt, krijgt een hogere score dan het feit dat je uit het zelfde land afkomstig bent als de maker van een video. Het afkijken van een video geeft daarbij meer informatie over de interesse die je in een video of onderwerp hebt.

TikTok bracht eerder naar buiten dat een hoog aantal volgers geen directe factor is binnen het algoritme. Het is wel zo dat je meer views krijgt op het moment dat je veel volgers hebt, dit komt doordat je bij hen op de ‘Voor jou’ pagina voorbij komt. Eerder was er ook discussie over beter scoren in het algoritme doordat een eerdere video veel engagement heeft gehad. Daarover gaf TikTok ook uitsluitsel dat het geen invloed heeft op het algoritme.

Het algoritme een handje helpen

Krijg je video’s te zien die je liever in mindere mate wil zien? Dan kan je het algoritme een handje helpen door dat aan te geven. TikTok heeft namelijk een optie toegevoegd waarbij je aan kunt geven dat je niet geïnteresseerd bent. Om dit aan te geven houd je een vinger langere tijd op de video gedrukt, dan komt er een pop-up waarbij je aan kunt geven dat je niet geïnteresseerd bent. Daarbij krijg je de keuze of je de video’s van de maker niet meer wil zien of dat je alleen de video’s met het geluid wil vermijden.

TikTok - niet geinteresseerd aangeven - IN ZICHT Marketing

De filterbubbel voorkomen

Op sommige platformen slaat de personalisatie te ver door. Het doorslaan in personalisatie wordt ook wel de filterbubbel genoemd en dat is iets wat TikTok graag wil voorkomen. Binnen het algoritme is er ingesteld dat je niet te veel van hetzelfde achter elkaar te zien krijgt. Het zal dan ook niet voorkomen dat je dezelfde maker of hetzelfde geluid direct achter elkaar tegen komt. Soms kom je ook video’s tegen die buiten je interesse liggen, dat wordt bewust gedaan. Daarachter zit de reden dat TikTok de diversiteit op je ‘For you page’ erg belangrijk vindt. Je ontdekt hierdoor nieuwe makers, categorieën en zie je nieuwe ideeën en challenges. Voor TikTok zorgt dit weer voor een overzicht van de populaire content onder grote groepen. Toch staat het centraal om de filterbubbel te voorkomen en de diversiteit te behouden.

Sanne
Sanne is de oprichter van IN ZICHT Marketing en heeft zich gespecialiseerd in social media en content marketing. Deze passie is ontstaan doordat Sanne erg nieuwsgierig was hoe je mensen kunt bereiken en daarna kunt binden door de juiste informatie te bieden. Door een topsport achtergrond, wil ze altijd presteren en het beste eruit halen.

Categorieën