fbpx

SEA / Advertising

”SEA / Advertising is op korte termijn het meest effectieve marketingmiddel”

SEA - IN ZICHT Marketing

Zichtbaar zijn door op specifieke onderwerpen en zoektermen te adverteren, dat doe je door middel van SEA / Advertising. De term SEA staat voor Search Engine Advertising. Daarmee wordt bedoeld dat je door advertenties in te zetten een specifieke doelgroep kunt bereiken. Het voordeel van SEA is dat je boven de organische (SEO) resultaten te vinden bent in een zoekmachine en dus direct in beeld bent zodra een zoekopdracht wordt ingetoetst.

Naast SEA is er ook advertising, dit zetten we in op social media. Het is op social media mogelijk om op verschillende onderdelen van je doelgroep te adverteren. Hierbij kan je denken aan beroep, geslacht, locatie, interesses en nog veel meer. 

SEA zetten wij in op het moment dat het om specifieke zoekwoorden gaat. Advertising komt van pas wanneer je de doelgroep op demografische onderdelen wil bereiken. 

Wat houdt SEA precies in?

Bij SEA richten we advertenties aan mensen die al geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp. De advertenties richten we tot die mensen door middel van zoekwoorden. Binnen zoekmachines worden zoekopdrachten uitgevoerd door een aantal woorden of een zin in te voeren. Veel voorkomende woorden in de zoekmachines worden ook wel zoekwoorden genoemd. Ieder bedrijf heeft andere zoekwoorden die interessant en relevant zijn. De zoekwoorden worden in kaart gebracht aan de hand van de doelgroep en de producten en diensten die het bedrijf levert.

Binnen SEA zijn er meerdere platformen om te adverteren. Doordat er meerdere zoekmachines zijn, kan je op verschillende zoekmachines adverteren. De meest gekozen zoekmachine is Google, gevolgd door Bing.

Dit is SEA - IN ZICHT Marketing

Adverteren via Google

Google is de grootste en meest bekende zoekmachine ter wereld. Het grootste aantal internetgebruikers kiest voor Google als zoekmachine. Dat is ruim 90% van alle internetgebruikers die Google als standaard zoekmachine gebruikt. Dagelijks maken miljarden mensen gebruik van deze zoekmachine. Gemiddeld worden er op een dag maar liefst 3,5 miljard zoekvragen ingetoetst, dat zijn er 40.000 per seconde. Zo zijn er voor ieder bedrijf dagelijks relevante zoekopdrachten die je natuurlijk niet mis wilt lopen. Doordat Google veel zoekvolume heeft, zijn de prijzen in verhouding met Bing wat hoger. Ondanks dat, zijn er veel meer mensen die je kunt bereiken door middel van je advertenties. 

Adverteren via Bing

Gemiddeld 8% van alle internetgebruikers, zit op Bing. Microsoft heeft als standaard zoekmachine Bing gekozen waardoor een hoop gebruikers door de standaard instellingen bij Bing terecht komen. Het voordeel van adverteren via Bing, is dat de kosten per klik erg laag zijn. Daar staat tegenover dat er ook veel minder gebruikers zijn. Ondanks dat er minder gebruikers zijn in vergelijking met Google, onderschatten veel bedrijven het adverteren via Bing. Zo is er veel minder concurrentie en de kans is groter dat jouw advertenties vaak vertoond worden.

Wat houdt advertising precies in? 

Bij advertising richten we de advertenties op jouw doelgroep. De advertenties richten we tot die mensen door middel van specifieke informatie vanuit de doelgroep. In de meeste gevallen is advertising op social media en binnen elk social media kanaal zijn er andere mogelijkheden om advertenties op jouw doelgroep te richten. 

Op Facebook richt je voornamelijk op interesses, bij LinkedIn op bedrijfsfuncties en werkervaring en bij  Instagram op interesses en hashtags. Daarnaast is locatie en leeftijd een veelvoorkomend onderdeel wat bij alle kanalen mogelijk is. Dit biedt de mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken op verschillende onderdelen. Om een kanaal te kiezen, is het belangrijk om een goed beeld van jouw product, dienst en/of doelgroep te hebben zodat daarin de beste resultaten behaald kunnen worden.

Onze aanpak bij SEA & Advertising

Wanneer je kiest om bij IN ZICHT Marketing te starten met SEA, doen we eerst een doelgroep onderzoek om zo te kijken waar de doelgroep naar zoekt. Aan de hand daarvan kunnen we aan de slag met een zoekwoordonderzoek om de veel gebruikte zoekwoorden in kaart te brengen. Bij een zoekwoordonderzoek kijken we niet alleen naar de zoekwoorden, maar ook hoe vaak er op gezocht wordt en wat de kosten zijn om op die zoekwoorden te adverteren. Zo kunnen we een goed inzicht geven in het zoekvolume en de verwachtte advertentiekosten.

Als we aan de slag gaan met advertising, doen we ook een doelgroep onderzoek. Zo kunnen we in kaart brengen hoe groot de doelgroep is die bereikt kan worden. Aan de hand daarvan kijken we naar de mogelijkheden en doen we een budget onderzoek. Met het budget onderzoek geven we je een beeld van het bereik gebaseerd op jouw budget. Zo weet je wat je kunt verwachten.

Laten we beginnen met
Een kop koffie!

Laten we afspreken om jou wensen en doelen te bespreken. Wij gaan jou helpen met meer inzicht in je marketing.

12 + 1 =