fbpx
Facebook - advertenties vs promoten - IN ZICHT Marketing
17 maart 2020

Als je aan de slag gaat met Facebook-advertenties is het vooraf vaak niet duidelijk wat een advertentie voor jouw bedrijf oplevert. Door de vele advertentiedoelstellingen van Facebook kan het soms erg verwarrend zijn en is het lastig om de juiste mogelijkheden te kiezen. De optie om een bericht te promoten via Facebook is een stuk makkelijker, maar een stuk minder specifiek. Waarom kies je nu voor Facebook advertenties en waarom kies je voor bericht promoten?

Wanneer je start, is het makkelijk om op ‘’bericht promoten’’ te klikken, maar bereik je daar voldoende mee? Voor je begint is het handig om na te denken over de volgende vragen:

  • Waar wil mee wil je beginnen?
  • Wat werkt voor jouw bedrijf wel?
  • Wat werkt er niet voor jouw bedrijf?
  • Welke doelgroep sluit er bij aan?

Veel vragen om over na te denken of toch snel een bericht promoten? Vaak wordt er gekozen om een bericht te promoten. Daarbij moet je jezelf wel afvragen of promoten beter aansluit als het opzetten van een advertentiecampagne.

Wat is ‘bericht promoten’ op Facebook?

Vanaf €2,- euro per dag is het al mogelijk om een bericht te promoten op Facebook. Onder het promoten op Facebook wordt verstaan dat, afhankelijk van het budget, berichten vaker en aan meer mensen vertoond worden in de nieuwsfeed. Het is een directe manier om meer betrokkenheid te creëren voor je huidige volgers.

Er worden regelmatig meldingen gedaan dat een goed presterend bericht (organisch) nog beter zou scoren als er beperkt budget toegevoegd zou worden om het bereik te vergroten. Facebook denkt daarin graag met je mee door deze melding vaker te geven.

Wanneer kan je ‘bericht promoten’ gebruiken?

Als je het bereik en de betrokkenheid van je berichten wil vergroten én daarbij meer sturing wil geven aan wie je wil bereiken is ‘bericht promoten’ handig om in te zetten. Andere mogelijkheden om het in te zetten zijn:

  • Onder meer huidige volgers het bericht tonen.
  • Om het uit te proberen als je nog niet bekend bent met adverteren via Facebook.
  • Een bericht dat goed presteert net nog even wat extra aandacht laten genereren.

Wanneer zet je advertentiecampagnes in?

Er zijn meerdere situaties waarin het verstandig is om aan de slag te gaan met Facebook-advertenties. Hier een paar voorbeelden:

  • Als je al wat meer kennis hebt van Facebook-advertenties.
  • Als je e-mailadressen in wilt zetten die al bekend zijn binnen jouw bedrijf dankzij bijvoorbeeld aanmeldingen voor de nieuwsbrief.
  • Het bereik uit wilt breiden door een vergelijkbare doelgroepen te benaderen.
  • Meer betrokkenheid genereren zoals interactie, delen, foto/video bekijken of op een link klikken naar aanleiding van een advertentie.
  • Een ander doel waarvoor promoten niet genoeg is om de doelgroep te bereiken.
  • Als je alle gegevens meetbaar terug wil zien op campagne-, advertentieset- en advertentieniveau.

Echter kost Facebook-advertenties wel wat meer tijd in vergelijking met ‘bericht promoten’ maar daar komen wel veel meer mogelijkheden voor in de plaats. Wil je aan de slag met advertentiecampagnes? Dan kan je via advertentiebeheer in Facebook-bedrijfsmanager aan de slag!

Voor je aan de start gaat met de advertentie is het belangrijk om je doel vast te stellen en daarbij te kijken wie je doelgroep is.

Een doelstelling voor mijn advertentie kiezen, hoe doe ik dat?

Als je de doelstelling gaat kiezen is het belangrijk om na te denken wat je wil bereiken met je advertentie. Er zijn vele verschillende doelstellingen, voorbeelden zijn meer verkeer naar je website genereren, betrokkenheid creëren, naamsbekendheid opbouwen en nog veel meer.

Als je deze stappen duidelijk hebt voor jouw bedrijf dan kan je verder gaan kijken naar welke advertentiedoelstelling daar bij past. Daarna ga je kijken hoe je de advertentieset in gaat richten. Daarbij houd je de doelgroep, plaatsing, budget en planning in gedachte. Heb je dat allemaal gedaan? Dan kan je de advertentie vorm gaan geven. De advertentie wordt meestal gericht op identiteit, indeling, media en tekst.

Wie is mijn doelgroep?

Als je kijkt naar je doelgroep, dan kan je denken aan jouw ideale klant of ook wel een persona. Hoe specifieker de doelgroep is of je deze in beeld hebt, hoe beter je advertentieresultaten zullen zijn. Bij de doelgroep kan je onder andere denken aan:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Woonplaats
  • Werk/functie
  • Opleiding

Wat is belangrijk voor een goede advertentie?

Ondanks dat alle advertentie instellingen goed staan, is het belangrijk om een goede en pakkende advertentie op te stellen zodat deze ook aan sluit. Maar waar bestaat een goede advertentie nu uit? Een goede advertentie voor op Facebook is geen lange saaie tekst maar een korte pakkende tekst waarin je ‘’to the point’’ komt. Probeer je test altijd uit door wat verschillende varianten te maken. Daarnaast is een afbeelding of video een echte ‘must’ om ervoor te zorgen dat de lezer niet verder scrolt. Probeer tijdens je tekst testen ook eens te variëren met verschillende afbeeldingen/video’s. Gebruik altijd de juiste afmetingen voor de afbeelding in de advertentie en zorg dat de boodschap aan sluit bij de doelgroep.

Welke afmeting moet een afbeelding zijn in mijn advertentie?

Een aantrekkelijke afbeelding bestaat uit de juiste kleuren die passend zijn bij de huisstijl. De juiste afmeting is ook erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je advertentie optimaal scoort. Ben je benieuwd welke afmeting nou het beste waar bij past? We hebben het voor je op een rijtje gezet:

  • Carousel Ads: 1080 x 1080 pixels (aanbevolen), 600 x 600 pixels (minimum)
  • Desktop App Ads: 1200 x 628 pixels
  • Event Ads: 1200 x 444 pixels
  • Link Ads: 1200 x 628 pixels
  • Mobile App Ads: 1200 x 628 pixels
  • Offer Ads: 1200 x 628 pixels
  • Page Like Ads: 1200 x 444 pixels
  • Photo Ads: 1200 x 1200 pixels
  • Video Ads: 1200 x 675 pixels (minder groot dan 1 GB)
  • Video Ratio: vierkant 1:1, verticaal 4:5 & 2:3, landscape 16:9 en Instagram Stories 9:16

We zetten de voor- en nadelen nog even voor je op een rijtje om je een beeld te geven wanneer je het beste een bericht kunt promoten en wanneer je een advertentiecampagne in kunt zetten.

Voordelen van bericht promoten

  • Snel en gemakkelijk: binnen een paar klikken staat je promotie klaar en er is niet veel kennis voor nodig. Zo bereik je makkelijk facebookgebruikers buiten je eigen fans of, extra websitebezoekers genereren of meer volgers bereiken.

Voordelen van adverteren

  • Bewerkingen: Onbeperkt maken, vergelijken en tussentijds aanpassen van de advertentiecampagnes.
  • Doelgroep en doelstellingen: Vele mogelijkheden om je bericht te optimaliseren. De keuze uit 11 doelstellingen en eindeloos veel mogelijkheden voor de doelgroep specificatie.
  • Advertentiebeheer: In Advertentiebeheer zijn er vele mogelijkheden om efficiënter met geld om te gaan en advertenties op specifiekere tijden te vertonen.

Nadelen van bericht promoten

  • Beperkte doelgroep opties: geslacht, leeftijd, locatie, interesse of eerder opgeslagen doelgroepen.
  • Bericht doelen: Er zijn maar 3 doelen om het bericht te optimaliseren, namelijk: websitebezoeken, betrokkenheid en chatberichten.
  • Niet aanpasbaar: Via bericht promoten is het niet mogelijk om het bericht aan te passen als deze goedgekeurd en gepubliceerd is.

Nadelen van adverteren

  • Account vereist: Het is niet mogelijk om via een Facebookpagina een advertentie in te stellen. Daar is een account in Advertentiebeheer een van de vereiste voor. Er zijn onwijs veel mogelijkheden waardoor het nauwkeurig instellen echter wat meer tijd kost.
  • Ervaring en kennis benodigd: Om alle opties van Advertentiebeheer te benutten is kennis benodigd die ontbreekt bij mensen die geen ervaringen hebben met het opzetten van advertentiecampagnes binnen Facebook.

Loop je naar aanleiding van dit blog toch nog vast met adverteren of promoten van een bericht? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten, ze kijken graag met je mee.

Sanne
Sanne is de oprichter van IN ZICHT Marketing en heeft zich gespecialiseerd in social media en content marketing. Deze passie is ontstaan doordat Sanne erg nieuwsgierig was hoe je mensen kunt bereiken en daarna kunt binden door de juiste informatie te bieden. Door een topsport achtergrond, wil ze altijd presteren en het beste eruit halen.

Categorieën