Een platform waar je uitstekend op kan adverteren om bekendheid te geven aan je merk, bedrijf, organisatie, product of dienst is YouTube. YouTube is in 2005 opgericht door Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim. Zij kenden elkaar van een andere startup, namelijk PayPal. Het allereerste filmpje dat ze uploaden, is een filmpje van 18 seconden waarin Jawed Karim in een dierentuin is. De afgelopen 12 jaar is YouTube enorm gegroeid. Ze hebben inmiddels 1,3 biljoen gebruikers, en ze ontvangen 30 miljoen bezoekers per dag. Ook stijgt de sessieduur van de mobiele bezoekers nog steeds. YouTube heeft een enorm bereik. Bovendien is de frequentie van gebruik ook intensief. Dit maakt het een bijzonder interessant kanaal om als organisatie je boodschap te verspreiden. Dat adverteren op YouTube bijdraagt aan het behalen van je bedrijfsdoelstellingen, is inmiddels bewezen. Bij het adverteren op YouTube kun je denken aan reclame maken via YouTube video’s, influencers die jouw merk in zicht laten komen, banners en reclame video’s die voor een YouTube video komen. Wel zijn er aan deze manier van adverteren kosten verbonden, maar hoeveel dit gaat kosten, heb je volledig zelf in de hand.
Waarom adverteren via YouTube?
YouTube is het grootse videoplatform op het internet, met ruim een miljard bezoekers per maand, en wordt er voor ruim zes miljard uur aan video’s bekeken. Ook is YouTube de twee na grootste zoekmachine (Google staat bovenaan), terwijl het niet alleen een zoekmachine is maar tegelijkertijd ook een social mediaplatform.
Met veel bereik en verschillende opties is YouTube-advertising een goede manier van adverteren. Een groot voordeel van het adverteren via YouTube is dat je je doelgroep goed kunt afstemmen. Doordat YouTube gemakkelijk weet waar iemand zijn of haar interesses liggen (gamen, kleding, sport, auto’s etc.) door de video’s die iemand vaak kijkt, kan jij instellen wie je wil. Ook kan YouTube je helpen als je een lokale, regionale of heel specifieke afzetmarkt hebt.
Wat heb je nodig om te adverteren op YouTube?
Wanneer je begint met het maken van YouTube advertenties, is het heel belangrijk dat je vooraf alles goed instelt voor het meten van het succes van je campagne. Je hebt Google Ads, Google Analytics en een YouTube kanaal nodig. Het is dan ook belangrijk om al deze kanalen aan elkaar te koppelen Zo kun je in Google Ads campagneresultaten zien en optimaliseren. In de toekomst kan je de data weer gebruiken voor andere campagnes. Google Analytics is ideaal om het gedrag van de websitebezoekers te analyseren.
Daarnaast heb je een advertentievideo nodig om mee te kunnen adverteren. Die advertentievideo plaats je op jouw YouTube kanaal. De beste advertentievideo is tussen de 20 en de 40 seconden lang en bevat de belangrijkste USP’s in de eerste 10 seconden van de video. Het is daarnaast ook belangrijk om het product of de dienst en eventueel het merk in de video terug te laten komen.
Verschillende manieren van adverteren op YouTube
Er zijn meerdere advertentiemogelijkheden die je kunt kiezen, waaronder TrueView InStream advertenties, video discovery en bumper ads.
InStream adverteren betekent dat jouw video advertentie voor, tijdens en na andere YouTube-video’s wordt vertoond. De kijker kan jouw advertentie na vijf seconde weg klikken, en je hoeft als adverteerder alleen kosten te betalen wanneer de kijker langer naar de video blijft kijken. Deze variant van adverteren heeft CPV (Cost Per View). Je betaalt voor een advertentie wanneer iemand minimaal 30 seconden van je video heeft bekeken. In de gevallen dat de advertentievideo korter dan 30 seconden duurt, betaal je wanneer iemand je video heeft afgekeken. Hieronder is te zien hoe een InStream adverteer video eruit ziet.
Dat geldt ook voor discovery ads. Dit zijn videoadvertenties die in de zijbalk tussen de gerelateerde videos, of in de zoekresultaten op YouTube en op de Youtebe-startpagina staan. Ook bij video discovery ads is de betaling op basis van CPC (kosten per klik), de advertenties worden ingesteld op basis van zoekwoorden. Onderzoek heeft aangetoond dat InStream en discovery ads vaker vertoond worden dan de video advertenties in de zijbalk.
Dan als laatste hebben we bumperadvertenties, deze worden net als InStream ads tussen video’s getoond, ze duren maximaal zes seconden en kunnen door de kijker niet worden overgeslagen. Het is heel belangrijk dat de boodschap die in de zes seconden wordt gegeven makkelijk te onthouden is. Je betaal bij bumperadvertenties per 1.000 weergaven.
De kosten van adverteren op YouTube
Voor de kosten hoef je het adverteren op YouTube niet te laten. Omdat je voor YouTube InStream advertentievideo’s pas betaalt na vijf seconden, bereik je hier met de eerste seconden gratis kijkers mee. Bij video discovery ads wordt een cpv (cost per view) gehanteerd en moet de kijker jouw video dus aanklikken.
Het advertentieprogramma rekent pas een cost-per-view wanneer men er 30 seconden van heeft bekeken, binnen die tijd op de CTA-overlay, banner of advertentie klikt. Voor een YouTube-advertentie betaal je per weergave 5 tot 30 cent. Wat je in totaal kwijt bent aan YouTube adverteren bepaal je echter zelf. Je kan namelijk instellen hoe hoog het bedrag is dat je wilt betalen. De meeste lokaal en regionaal opererende bedrijven betalen voor adverteren YouTube kosten van niet meer dan tien euro per dag.
Benieuwd wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact op en we denken graag met je mee.