Op heel veel websites die je bezoekt, kom je ze tegen: cookiemeldingen. Vaak klik je zonder er over te denken op ‘accepteren’ of ‘weigeren’. Veel mensen weten wel ongeveer hoe cookies werken. Hoe werkt het achter de schermen met cookies? Wat de mogelijkheden van cookies zijn en wat mag er juridisch? Dat is vaak niet voor iedereen duidelijk. Veel mensen lopen dan ook geregeld met de vraag wat cookies nu eigenlijk zijn. Dat leggen we je in dit blog uit.
Wat is een cookie?
Een cookie is in de technische zin niets anders dan een klein tekstbestandje dat op een apparaat (computer of mobiele telefoon) kan worden opgeslagen. Het opslaan en uitlezen van cookies, gebeurt door middel van een script dat in de HTML-code van de website is ingesloten. Dit script doet in feiten drie dingen met betrekking tot de cookies: informaties schrijven, informatie lezen of het verwijderen van een cookie.
Doordat er een bepaald script wordt ‘gelezen’ door een website, kunnen er heel veel verschillende acties en functies worden uitgevoerd. Wanneer je zo’n script schrijft, kun je zelf bepalen wat voor functies jij wil instellen en welke niet. Deze cookiescripts kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om te controleren of een bezoeker al is ingelogd op een bepaalde website, om zijn/haar voorkeuren met betrekking tot de website te onthouden of om informatie over de websitebezoeker te achterhalen. De laatste variant is vooral gericht op marketingdoeleinden.
Zijn cookies essentieel voor het functioneren van het internet?
En dan nu de vraag: zijn cookies ook daadwerkelijk essentieel voor het functioneren van internet? Ja en nee. Voor een eenvoudige website, zijn cookies niet nodig. Neem bijvoorbeeld de website van een restaurant. Deze bevat in het simpelste geval een menukaart. Als de bezoeker na het zien van de menukaart geïnteresseerd is, kan de bezoeker actie ondernemen door naar het restaurant te gaan of online te reserveren. Hier is het niet noodzakelijk om cookies op de website te plaatsen.
Bij sommige websites moet er wel informatie over de bezoeker onthouden worden, dan zijn cookies wel noodzakelijk. Een voorbeeld hiervan is een webwinkel. Een webwinkel moet wel onthouden dat een bezoeker producten in zijn/haar winkelwagen heeft geladen nadat deze op ‘bestellen’ heeft geklikt. Daarbij is het ook zo dat de bezoeker na de betaling moet worden teruggeleid naar de webwinkel en een bevestiging moet krijgen, dat er betaald is via een betaalportaal. Ook is het voor de bezoeker en voor de websitehouder fijn om te weten uit welk land de bezoeker komt, zodat de bezoeker de tekst en het betaalmiddel te zien krijgt die passen bij het land.
Voor bedrijven is het een groot voordeel om als verkoper te weten welke specifieke producten bezoekers hebben bekeken. Daardoor kunnen er voor een volgende keer gerichte advertenties getoond worden binnen de marketingactiviteiten. Dit vergroot uiteindelijk de kans op de verkoop. Als bedrijf kun je met cookies ook makkelijker inspelen op de customer journey. Door met het juiste bericht op het juiste moment (nogmaals) bij een lead voorbij te komen, wordt dit sneller een klant. Alle bovenstaande punten zijn alleen mogelijk door het gebruikmaken van cookies. De laatst genoemde soort cookies (advertenties) zijn niet essentieel voor het functioneren van het internet.
Het technische deel van cookies
Om cookies goed te begrijpen, is het belangrijk om meer te weten over de achterliggende techniek. Technisch werkt het met cookies als volgt: wanneer iemand een website zonder cookies bezoekt maakt de browser verbinding met de webserver/internet, waarop deze na het maken van de verbinding een informatieaanvraag doet en vervolgens een ‘pakket’ aan informatie opgestuurd krijgt van de server. De browser vertaalt deze informatie daarna in een website, die de bezoeker vervolgens kan bekijken. De servers zijn in beginstadium erg ‘statisch’. Dit houdt in dat elke informatieaanvraag van elke bezoeker hetzelfde is. Voor de ‘simpele websites’, zagen we al dat dit in begin geen probleem is. Zij hoeven namelijk alleen informatie te geven aan de website bezoeker, waarna iemand actie kan ondernemen.
Voor iemand met een online webshop is deze situatie anders. Om dit ‘statische probleem’ op te lossen, kwam er in de jaren 90 van de vorige eeuw, iemand met de ‘magic cookie’, wat nu bekend staat als ‘cookie’. Cookies maken een statische servers nu juist dynamisch, door het mogelijk te maken om informatie uit bepaalde informatieaanvragen op te slaan. Makkelijk gezegd: ze maken een domme website slim.
Een grote verandering voor de mogelijkheden van het internet.
Door de cookies veranderde het hierboven omschreven proces enorm. Wanneer er op dit moment iemand een website met cookies bezoekt, gebeurt het volgende: de browser maakt verbinding met de server, welke checkt of er (al) cookies op het apparaat zijn geplaatst. Wanneer dit nog niet gebeurt is, schrijft de server een nieuwe cookie en leest zij vervolgens de informatie uit de cookie. Daarna voert zij een bepaalde functie uit. Door dus een klein een simpel tekstbestandje te plaatsten of uit te lezen, veranderde het internet dus helemaal. De cookie is dus een groot belang geweest bij het oprichten van webwinkels.
Wanneer je aan de slag gaat met cookies, is het belangrijk om te weten of je het juridisch op de juiste manier aanpakt. Als je cookies niet voldoen aan de regelgeving kan het zo zijn dat je een hoge boete riskeert. Twijfel je over het feit of je het juist doet? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.