Consistent zijn in je marketing is een belangrijk onderdeel en iets waar je veel uit kan halen. Het is een grote uitdaging om je bedrijf overal consistent te laten zien, hulp van een marketingbureau of een merkversterker kan hier dan ook zeker bij helpen. Veel bedrijven laten het stukje consistentie liggen, daarom liggen er juist heel veel kansen.
Wat is consistentie in marketing?
Wanneer je consistent bent, laat je overal de zelfde persoonlijkheid zien in je marketinguitingen. Denk hierbij aan je website, social media, advertenties, e-mails ect. Waar je ook bent en wie je ook ontmoet, je laat overal hetzelfde beeld zien. Dat zelfde beeld zorgt ervoor dat je met herhaling een betere bekendheid opbouwt en betrouwbaarheid opbouwt.
Waarom is consistentie belangrijk?
Bedrijven die overal dezelfde persoonlijkheid laten zien, worden vaak gezien als betrouwbaar. Bedrijven die als betrouwbaar gezien worden, hebben vaak een groter marktaandeel en maken meer winst. Er zijn tal van voorbeelden die laten zien dat consistentie effectief is. Kijk bijvoorbeeld eens naar Coolblue. Coolblue is een mooi voorbeeld van een sterk merk met consistente uitdagingen op allerlei verschillende marketingkanalen. De social media advertenties, e-mail, winkels en overige uitingen hebben allemaal dezelfde uitstraling. Dit zorgt voor herkenbaarheid en consistentie waardoor het bedrijf sneller betrouwbaar overkomt. Een ander bedrijf laat zich op social media zien als een gezellig bedrijf, terwijl ze op de website heel strak en zakelijk overkomen. Dat zijn hele verschillende uitingen die verwarring op kunnen roepen. Want welke uitstraling klopt nu en is het wel hetzelfde bedrijf?
Op het moment dat je op verschillende momenten een ander gezicht laat zien, is de kans groot dat het verwarrend overkomt. Verwarring is een veel voorkomende reden dat mensen voorzichtiger zijn om een aankoop te doen of met een bedrijf aan de slag te gaan. De grootste uitdaging bestaat uit samenhang creëeren en het effectief overbrengen van je boodschap.
Wat komt er kijken bij consistentie binnen marketing?
Er zijn een aantal zaken die belangrijk zijn als je consistent wil zijn in je marketing. We zetten ze uiteraard voor je op een rijtje.
Kies een passende tone of voice
De juiste tone of voice vinden kan een groot verschil maken in de kracht van je merk. Het gaat niet alleen om wat je zegt en wanneer je dit doet, maar ook om hoe je het zegt. Zo is het belangrijk dat het duidelijk, herkenbaar en uniek is. Humor is iets wat in een aantal branches ook gewaardeerd kan worden maar dat is iets wat je echt goed aan moet voelen.
Onderstaand voorbeeld is al wat verouderd, maar wel een duidelijk voorbeeld. Duidelijk is dat de naam van het bedrijf verkeerd geschreven is, dat geven ze op een slimme manier duidelijk nadat ze eerst erg behulpzaam zijn. Voor veel merken is het een risico om iemand te attenderen op het verkeerd schrijven van de bedrijfsnaam, voor Armani niet. Dit omdat Armani draait om verfijnd zijn met een intelligente en competente touch.
Kies voor een herkenbare visuele taal voor je merk
Visuele uitingen van je merk moeten hetzelfde zijn als de merkpersoonlijkheid. Afbeeldingen en andere visuele uitingen moeten passen bij jouw merk en zijn de uitingen die de boodschap over gaan brengen. Visueel kan je een boodschap beter en overtuigender over laten komen!
Zet technologie in voor gemak en het toevoegen van waarde
Er zijn en komen steeds meer mogelijkheden om het de consument zo makkelijk mogelijk te maken. Voor het ene bedrijf is dit een goed ontwikkelde online tool en voor het andere bedrijf is dit een app. Denk bijvoorbeeld aan de app van de Albert Heijn. De app maakt het mogelijk om je producten in de winkel te scannen met je telefoon, zo heb je geen handscanner meer nodig en zodra je klaar bent kun je direct bij de zelfscan afrekenen. Je hoeft dan niet nogmaals alles te scannen en kunt direct afrekenen. Dit is een ontwikkeling die gericht is op het gemak van de gebruiker, naast de gebruiker heeft ook de Albert Heijn er voordeel bij. Zo zijn de doorlooptijden sneller omdat mensen niet meer in de rij hoeven te staan bij de kassa. Ook is er minder kassapersoneel nodig gezien het bij de zelfscan afgerekend kan worden. Zo wordt technologie slim ingezet voor gemak maar ook het toevoegen van waarde voor zowel de klant als het bedrijf zijn. Naast de Albert Heijn zijn er natuurlijk nog vele voorbeelden van handige ontwikkelingen die gericht zijn op gemak en het toevoegen van waarde.
Creëer samenhang tussen alle contactmomenten
Er zijn verschillende fases in het verkoopproces. Dat is van bekend worden met een merk, tot de service na de aankoop. Gedurende dit hele proces moeten alle contactmomenten op elkaar aansluiten. Of het nu gaat om een verpakking, social media bericht, banner advertentie of een online artikel, de samenhang van al deze momenten is essentieel om het vertrouwen te winnen en als een krachtig merk over te komen.
Is jouw merk nog niet consistent genoeg op het gebied van marketing? Neem dan contact met ons op! Ons team van specialisten denkt graag met je mee. Een passende strategie zorgt ervoor dat je eenvoudig consistente content kunt ontwikkelen.