Veel bedrijven en marketeers zijn op de hoogte van de algoritmes van Google. Op 25 oktober 2019 kondigde Google de grootste update voor algoritmes in 5 jaar aan. Ingewikkelde zoekopdrachten moeten door deze update betere resultaten getoond krijgen. Zoekopdrachten die op SEO gebaseerd zijn, zullen last hebben van de BERT-update. Welke invloed heeft dit op jouw marketing?
Google is dagelijks bezig met de algoritmes maar eens in de zoveel tijd is er grote update voor het algoritme nodig. Tijdens een grote update worden er meerdere veranderingen in het algoritme aangebracht, deze grotere updates worden vooraf bekend gemaakt. Zo hebben bedrijven tijd om zich voor te bereiden op de update die gaat komen. Bekende updates van Google zijn de Panda-update (2011), Pinguïn-update (2016) en de Florida-update begin 2019. De volgende update zal BERT zijn.
De context is het belangrijkst
Door de nieuwe update komt de context centraal te staan binnen de zoekopdrachten, dat is een vervolg op de voice-search die enorm groeit. Naast de voice-search, gaan we ook uitgebreidere zoekopdrachten geven aan zoekmachines en dat is waar deze update op inspeelt. Teksten die een goed antwoord geven op jouw vraag, zullen dus een hogere positie verdienen na deze update. BERT gaat onze ‘’natuurlijke’’ taal beter begrijpen, SEO-teksten zullen in tegenstelling tot de natuurlijke taal minder goed gaan scoren.
Met de BERT-update speelt Google in op het gebruiksgemak van zoekmachines. Zo hoopt Google met de verbeterde technieken het gebruiksgemak te verbeteren.
BERT wordt door Google ingezet om het gebruiksgemak van de zoekmachine te verbeteren. Er is lang doorontwikkeld om bepaalde woorden te begrijpen en de logica erachter te snappen en begrijpen. Zelf zegt Google het volgende over de BERT-update:
“These improvements are oriented around improving language understanding, particularly for more natural language/conversational queries, as BERT is able to help Search better understand the nuance and context of words in Searches and better match those queries with helpful results.
Particularly for longer, more conversational queries, or searches where prepositions like ‘for’ and ‘to’ matter a lot to the meaning, Search will be able to understand the context of the words in your query. You can search in a way that feels natural for you.”
Meerdere betekenissen
Een woord kan meerdere beteknissen hebben. Dat is precies waar Google op inspeelt met de nieuwe BERT-update. Misschien heb je het ook wel eens gehad, resultaten die niet aansluiten bij je zoekopdracht. Tot 1 oktober waren de zoekmachines niet goed in het lezen van context. In het Nederlands is het woord ‘bank’ een toepasselijk voorbeeld, in Amerika is dat bijvoorbeeld het woord ‘cow’. De zoekopdracht ‘How to catch a cow fish’ leverde voor 1 oktober informatie op over koeien, ondanks de toegevoegde context ‘catch’ en ‘fish’. Na 25 oktober zal Google na deze zoekterm zoekresultaten van vis gerelateerde blogs en website
tonen. De schatting is dat ruim 10% van de zoekopdrachten betere resultaten zullen genereren.
Wanneer komt BERT naar Nederland?
Het is nog niet bekend wanneer BERT naar Nederland komt. In Amerika en Engeland is BERT al doorgevoerd. Voor BERT naar Nederland komt, is het goed om naar de informatie op je website te kijken en waar nodig aan te passen. Zo voorkom je dat BERT je overvalt met het nieuwe algoritme.