fbpx
Whatsapp - advertenties - IN ZICHT Marketing
15 december 2019

Waar in mei 2019 gecommuniceerd werd dat WhatsApp ook advertenties toe zou gaan passen in het platform, blijkt dat nu van de baan te zijn. Er komen voorlopig nog geen advertenties in het grootse platform. De projectgroep die hier mee aan de slag zou gaan is inmiddels ontbonden door Facebook.

WhatsApp is onderdeel van Facebook

In 2014 kocht Facebook de chatapp over voor een bedrag van maar liefst 22 miljard dollar. Daar is tot op heden nog niets van terug verdient. Om dat bedrag terug te verdienen kwam Facebook met het idee om advertenties in WhatsApp te laten komen, echter waren de reacties daarop niet positief. Facebook staat bekend om het veelvuldig toepassen van advertenties in diverse platformen als Facebook en Instagram.

Veel negativiteit

Vanaf het moment dat Facebook het plan presenteerde om de advertenties in WhatsApp te lanceren, kwamen er veelal negatieve reacties op dit bericht. Veel gebruikers kiezen bewust voor WhatsApp omdat ze hier geen last hebben van advertenties. Door alle commotie was Facebook uiteindelijk bang dat er veel gebruikers verloren zouden worden. Daarnaast zijn ook de beide oprichters van het platform met ruzie uit elkaar gegaan. Jan Koum en Brian Action verlieten beide het bedrijf door de ruzie. Jan Koum had namelijk de gebruikers belooft dat er nooit reclame zou worden verkocht in het platform WhatsApp.

Projectgroep opgeheven

Facebook had een projectgroep opgezet om de advertenties in WhatsApp uit te gaan werken en dit ook daadwerkelijk toe te gaan passen. Onlangs is naar buiten gekomen dat na deze projectgroep per direct ontbonden is en dat het plan voor de advertenties momenteel van de baan is. Het is nog onduidelijk of er in de toekomst nog wel advertenties gaan komen in WhatsApp.

Het platform WhatsApp heeft dagelijks 1,5 miljard actieve gebruikers waarvan er 12 miljoen in Nederland. Dit maakt dat WhatsApp een van de grootste spelers op de markt is als het gaat om communicatie. De grote aantallen gebruikers maakt het voor Facebook interessant om dit platform over te komen. Toen Facebook het platform kocht, werd er maar liefst 42 dollar betaald per gebruiker. Op dat moment was het aantal gebruikers een stuk minder maar alsnog een behoorlijk bedrag per gebruiker.

Benieuwd welke advertertenties je als bedrijf nog wel goed in kunt zetten? Neem dan contact met ons op.

Sanne
Sanne is de oprichter van IN ZICHT Marketing en heeft zich gespecialiseerd in social media en content marketing. Deze passie is ontstaan doordat Sanne erg nieuwsgierig was hoe je mensen kunt bereiken en daarna kunt binden door de juiste informatie te bieden. Door een topsport achtergrond, wil ze altijd presteren en het beste eruit halen.

Categorie├źn