fbpx
Groeien door social media - tips om te groeien - social media - IN ZICHT Marketing
20 november 2019

Social mediakanalen zijn onwijs handige platformen om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. Naast dat het een toegevoegde waarde is voor je vindbaarheid in de zoekmachines, kan je via deze weg ook een hoop mensen naar je website leiden. Op het moment dat je regelmatig aanwezig bent, vergroot je de online vindbaarheid. We geven je graag meerdere tips hoe je jouw bereik op social media kunt laten groeien.

Deel je content regelmatig

Zorgt dat je regelmatig actief bent op social media. De diverse kanalen zijn een vluchtig medium waar berichten en nieuwsupdates snel weer uit het beeld verdwijnen. Het is dan ook belangrijk om regelmatig voorbij te komen als je wil dat je volgers je regelmatig voorbij zien komen.

Het verschilt per kanaalsoort hoe vaak je het beste een bericht kunt posten. Op Facebook zit het bijvoorbeeld tussen de 2 en 4 keer per week, terwijl je op Instagram het beste dagelijks in de story voorbij kunt komen.

Werk met een content planning

Zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt wat je gaat delen en wanneer je dat gaat doen. Een content planning is daar een hele handige tool voor. Dankzij een content planning zit er één lijn in je berichten en blijf je consistent. Maak je content planning ruim van tevoren zodat je weet wanneer je waar aandacht aan gaat geven. Houd wel wat ruimte vrij voor actualiteiten en spontane berichten.

Gebruik planning tools voor je management

Ben je druk en is de kans groot dat je vergeet om je social media berichten te plaatsen? Maak dan gebruik van handige tools voor je social media management. Programma’s als HootsuiteCoosto of Loomly maken het mogelijk om al je berichten vooruit te plannen. Zo hoef je de berichten niet te vergeten. Met een uurtje berichten maken kom je al een heel eind en zo bespaar jij jezelf een hoop stress.

Creëer interactie met je volgers

Betrokken volgers voelen zich verbonden met een bedrijf. Om ervoor te zorgen dat de volgers echt betrokken zijn, kan je ze betrekken door interactie op te wekken. Nu zul je misschien wel denken, hoe wek ik dan interactie op?

Je kan interactie opwekken door op social media je te richten op je volgers. Ga een dialoog aan en zorg dat het tweerichtingsverkeer wordt. Als je alleen maar berichten de wereld in stuurt zonder aan je volgers te denken, zul je uiteindelijk veel minder volgers behouden. Hoe doe je dat dan precies? Neem je volgers mee in een discussie, reageer op reacties, stel vragen in je berichten en bedank ze als ze content delen.

Kijk eens naar je concurrenten en de marktleiders

Het kan nooit kwaad om je blik te verbreden. Hoe doen je concurrenten het op de social media kanalen? Steek je er boven uit of kan je juist van ze leren? Wees je bewust van wat ze doen en waarom ze bepaalde dingen doen. Denk hierbij aan de soort berichten die ze posten, op welke tijdstippen ze dat doen en hoe ze het voor de volgers aantrekkelijk maken.

Laat kennissen, vrienden, familie en collega’s je bedrijf promoten

Vaak komen de meeste klanten bij een bedrijf binnen door persoonlijke connecties. Hoe kun je persoonlijke connecties beter bereiken dan ze uit te nodigen om je bedrijf leuk te vinden? Via Facebook en LinkedIn is het heel eenvoudig mogelijk om al je connecties in één keer uit te nodigen om je (bedrijfs)pagina leuk te vinden. Bij kanalen als Instagram en Twitter kan je al je connecties volgen, in de hoop dat ze jou terug volgen.

Heb je een bedrijf met medewerkers? Dan kan je alle medewerkers vragen om de pagina te delen met hun persoonlijke netwerk. Bij veel bedrijven is het zo dat medewerkers regelmatig berichten van het bedrijf delen om zo het bereik van de berichten en het bedrijf te vergroten.

Stem je berichten af op de doelgroepen, meten is weten

Als je goede resultaten wilt boeken, is het belangrijk om de resultaten van je berichten te meten, analyseren en optimaliseren. Daarmee kan je de goedlopende berichten in de toekomst nog beter maken en leer je wat voor soort berichten niet goed werken. Ook is het belangrijk om rekening te houden met de volgende punten:

  • Wanneer is de doelgroep online?
  • Welke content lezen ze het liefst?
  • Welke content wordt er vaak gedeeld?
  • Welke netwerken worden het meest gebruikt?
  • Wat voor soort berichten worden veel gedeeld?

Op bijna alle kanalen is het mogelijk om dit soort statistieken in te zien. Als je gebruik maakt van een social mediamanagementprogramma als Hootsuite, krijg je daar alle statistieken inzichtelijk.

Wij zijn natuurlijk ook te volgen op social media, volg ons op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter!

Sanne
Sanne is de oprichter van IN ZICHT Marketing en heeft zich gespecialiseerd in social media en content marketing. Deze passie is ontstaan doordat Sanne erg nieuwsgierig was hoe je mensen kunt bereiken en daarna kunt binden door de juiste informatie te bieden. Door een topsport achtergrond, wil ze altijd presteren en het beste eruit halen.

Categorieën