Content is een belangrijk aspect voor ieder bedrijf dat (online) actief is met promotie en marketing. Het is belangrijk om content zo in te richten dat het goede content is voor jouw doelgroep. Deze content moet namelijk gewaardeerd gaan worden en een bijdrage leveren aan de doelstelling van je bedrijf. De definitie van goede content is daarom voor ieder bedrijf en zelfs voor ieder persoon anders. Er zijn natuurlijk wel een aantal onderdelen waar je rekening mee kunt houden om jouw content zo optimaal mogelijk in te richten. In dit blog vertellen we je graag meer over de vereiste van goede content.
De inhoud van de content die je deelt
Voor veel mensen is het vanzelfsprekend dat informatie die je deelt, moet kloppen. Toch blijkt dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend dat de informatie juist is en dat is iets wat voor de consument belangrijk blijkt te zijn. Wanneer je waardevolle content wilt delen, zorg dan dat je informatie kloppend is. Bijna 38% van de consumenten heeft aangegeven dat het voor hen erg belangrijk is of de informatie klopt. Daarnaast is de leesbaarheid erg belangrijk voor de consument. Uit onderzoek blijkt dan ook dat veel consumenten een goed leesbare tekst een stuk aantrekkelijker vinden en daardoor sneller over gaan tot aankoop.
Content zegt veel over je bedrijf. De kwaliteitsuitstraling van jouw bedrijf online moet de consument of jouw potentiële klant een beeld geven en overtuigen van jouw kwaliteit. Zien jouw social media berichten er niet scherp uit maar heeft het bedrijf hele hoge kwaliteitsstandaarden? Dan straal je niet uit wat je uit zou moeten stralen om potentiële klanten een goed beeld te geven. Zo is in een winkel de verpakking vaak erg belangrijk en iets wat de doorslag kan geven. Datzelfde geldt voor wat je online uitstraalt. Zorg er daarom voor dat de teksten goed leesbaar zijn, je aantrekkelijke foto’s gebruikt en de content er verzorgt uit laat zien.
De waarde van jouw content
Content moet een bepaalde waarde leveren voor de lezer. In de meeste gevallen is de lezer op zoek naar een oplossing voor en probleem of het probleem dat jij voor ze op kunt lossen. Daarbij is het belangrijk dat jouw boodschap relevant is voor je doelgroep. Om na de eerste informatie meer over de waarden en visie van het bedrijf te delen, kan een informatievideo of een achter de schermen video maken. Wij hebben dat bijvoorbeeld zelf gedaan met een aftermovie van onze workshop, deze video kan je hier bekijken. Video geeft altijd een beter beeld en maakt het in veel gevallen ook persoonlijker.
Zorg wel dat je de content volledig eigen maakt om meerwaarde te kunnen bieden. De meerwaarde is namelijk een stuk minder als je dit op dezelfde manier deelt als jouw concurrent, uitzondering hierbij is alleen wanneer content onmisbaar is voor het bedrijf of een onderdeel van het bedrijf. In sommige branches is het lastig om je te onderscheiden van de concurrent. Dan is het belangrijk om te kijken naar andere manieren voor het delen van content. Vaak kan je content qua inhoud, vorm, gebruiksgemak of originaliteit aanpassen. Zo voeg je net wat meer waarde toe dan de concurrent waardoor jouw bedrijf zich beter kan onderscheiden. Een goede content strategie is vaak een vereiste voor goede content.
Er is voldoende vraag naar de content
Welke pijnpunten heeft jouw doelgroep? Wat zijn veel besproken problemen die jij op kunt lossen? Welke manieren zijn er om de problemen op te lossen? Dat zijn essentiële onderdelen die je in jouw content mee kunt nemen en waar vraag naar is. Het is belangrijk om te kijken waar vraag naar is bij de doelgroep. Als je content ontwikkeld waar weinig vraag naar is, zal de kans dat je jouw doel bereikt ook veel kleiner zijn. Het is waardevol om te kijken waar de doelgroep behoefte aan heeft. Dit kan bijvoorbeeld door een klein onderzoek of door de meest gestelde vragen op een rij te zetten. Zo weet je zeker dat je content ontwikkeld waar voldoende vraag naar is.
Content zorgt voor nieuwe kansen
Naast de kwaliteit van je content, is ook de zicht- en vindbaarheid van je content erg belangrijk. Als je content niet te vinden is, zal de doelgroep je ook nauwelijks bereiken. Zorg er dus voor dat je ook voor de zicht- en vindbaarheid een strategie ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de content de doelgroep bereikt. Is er al veel concurrentie waardoor je niet op de eerste pagina van Google kan komen? Richt je dan op specifieke niches. Heb je een niche waar je een mooie voorbeeldcase van hebt? Dan is het ideaal om dit uit te werken als content. Zo kan je binnen een niche nieuwe kansen ontwikkelen doordat je een perfecte voorbeeldcase hebt.
Bewijs voor bedrijfskwaliteiten
In alle online uitingen heb je de kans om kernkwaliteiten en merkwaarden van jouw bedrijf naar voor te brengen. Zorg ervoor dat je gebruik maakt van deze kans door deze essentiële onderdelen in jouw bedrijf naar voor te laten komen. Jouw uitstraling en herkenbaarheid is een belangrijke vereiste voor goede content. Straal uit wat bij jouw bedrijf past en zorg dat er een lijn in zit. Kwalitatieve content zegt namelijk veel over de kwaliteit en betrouwbaarheid van de meeste bedrijven. Overtuig jouw doelgroep met en door jouw bedrijfskwaliteiten.
Als we kortom de vereiste van goede content omschrijven, zouden we zeggen dat het inhoudelijk kloppend moet zijn. Daarnaast is het belangrijk dat het er verzorgt uit ziet, aansluit bij de kwaliteit van het bedrijf, er voldoende vraag naar is, meerwaarde biedt maar ook nieuwe kansen kan bieden. Wanneer je aan de slag gaat met jouw content, is het goed om hier rekening mee te houden. Kom je er niet helemaal uit? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We kijken graag met je mee.