fbpx
Blog tiktok trend - IN ZICHT Marketing
24 juni 2020

Je hebt er waarschijnlijk al wel eens van gehoord, TikTok. Het is een van de snelst groeiende media en begint nu zelfs een bedreiging te vormen platformen als Facebook, Instagram en WhatsApp. TikTok is geen nieuw concept, de app heeft namelijk al een voorganger. De meeste mensen weten namelijk niet dat TikTok voorheen door het leven ging als Musical.ly. In 2018 kocht het Chinese bedrijf, Bytedance de app voor naar schatting 1 miljard dollar. De reden voor het fuseren van TikTok en Musical.ly was dat ze beide dezelfde functie hebben. De meerwaarde om 2 dezelfde apps te houden was er niet en daarom zijn de apps gefuseerd.

Wat is TikTok?

TikTok is een app waarmee je korte muziekvideo’s van jezelf of iemand anders mee kan maken. Hierin kan je een muziekfragment koppelen aan videobeelden die je zelf hebt gemaakt. De app is dan ook heel bekend onder jongeren, ze doen er dan ook alles aan om de perfecte video te maken. De app is zo bekend omdat je jezelf creatief kan uiten doormiddel van deze gekke filmpjes. TikTok vormt een veilige omgeving waar jongeren zichzelf kunnen uiten ten opzichte van leeftijdsgenoten. Jongeren zijn nog altijd opzoek naar bevestiging, doormiddel van TikTok krijgen ze een status en bevestiging: door een gekke challenge te doen, krijgen ze likes en worden ze plots populair. Daarom veegt TikTok het hele principe van populair worden doormiddel van likes van de kaart. Iedereen kan succesvol worden. Wees jezelf en ben creatief.

Hoe werkt TikTok?

Als eerste zal je de app TikTok moeten installeren op je smartphone. Dit doe je door naar de app- of playstore te gaan. Wanneer je de app gedownload hebt zal je een account moeten aanmaken. Een profiel maak je aan via je telefoonnummer, je e-mailadres of Facebook. Wanneer je een account aanmaakt is deze automatisch openbaar. Dit wil zeggen dat iedereen jouw profiel kan zien en contact met jou kan opnemen. Wanneer je dit niet wil, ga je naar instellingen (tandwieltje) en kies je ‘privé-account’. Ook kan je account geverifieerd worden wanneer je bekend wordt. Aan het blauwe vinkje achter de naam kan je zien of een account geverifieerd is.

Op TikTok kan je muziekfilmpjes van jezelf of anderen maken. Doormiddel van effecten of filters kan je je filmpje een leuke twist geven. Maakt het een beetje gek door een gekke face filter te gebruiken. Ook is het mogelijk om beelden te versnellen en vertragen. Het leuke van dit is dat je hier al je creativiteit in kan stoppen en iets heel origineels uit kan halen. Creativiteit heb je zeker nodig bij het maken van filmpjes op TikTok. Wanneer je er zelf niet helemaal uitkomt kan je zelfs een duet maken met een andere tiktokker.

Je kan op twee verschillende pagina’s video’s bekijken. Er is de ‘For you’ page en de ‘Following’ page. Op de ‘For you’ page vind je video’s die erg populair zijn bij iedereen of ze worden getoond op basis van eerder bekeken video’s. De ‘For You’ page is erg belangrijk voor veel kinderen en jongeren, omdat je heel makkelijk veel extra likes en volgers kan verzamelen als een video van jezelf op de ‘For You’ page belandt. Op de ‘Following’ page vind je alle video’s van mensen die jij volgt.

Waarom is er gekozen voor TikTok en niet voor Musical.ly?

In 2018 ontstond er veel ophef rondom de naamsverandering van Musical.ly. De app werd gekocht door het Chinese bedrijf Bytedance voor ongeveer een miljard dollar. Het bedrijf was al eigenaar van TikTok, Musical.ly werd gekocht omdat deze app niet beschikbaar was in China. Volgens het bedrijf was het samenvoegen van Musical.ly en TikTok een logische keuze. De apps dienen beide hetzelfde doel: Namelijk het maken van muziekfilmpjes. Het is makkelijker om één app te onderhouden, ook met betrekking tot adverteren. Er was dus geen optie om de beide apps te houden, hierdoor kreeg het bedrijf veel kritiek naar hun hoofd gegooid. Veel mensen waren het niet mee eens.

TikTok, een succes?

Zoals je wel merkt is TikTok uitgegroeid tot een enorme rage. Bijna iedereen kent het onder tussen wel of heeft er weleens van gehoord. Kinderen betrekken hun ouders erbij en maken samen met ze een filmpje. Je ziet dus wel dat het een enorm succes geworden is en iedereen uiteindelijk toch nog is bij getrokken. Want neem maar aan dat de mensen die hier kritiek op hadden, volop filmpjes aan het maken zijn op TikTok.

 

Wanneer je aan de slag gaat met TikTok, is het belangrijk om te weten wat alle mogelijkheden zijn. Twijfel je over het feit of je het juist doet? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Sanne
Sanne is de oprichter van IN ZICHT Marketing en heeft zich gespecialiseerd in social media en content marketing. Deze passie is ontstaan doordat Sanne erg nieuwsgierig was hoe je mensen kunt bereiken en daarna kunt binden door de juiste informatie te bieden. Door een topsport achtergrond, wil ze altijd presteren en het beste eruit halen.

Categorieën