fbpx

Snapchat is een van de grotere social media kanalen van de afgelopen jaren. Ook in 2020 is de app nog super populair en volop in gebruik bij jongeren en jongvolwassenen. Wat je weinig hoort, is dat bedrijven het platform meenemen in de marketingstrategie. Heb jij er al wel eens over nagedacht hoe je Snapchat marketing en advertising in kunt zetten? In dit blog leggen we graag meer uit over wat je met Snapchat kunt en wat de kansen zijn voor bedrijven.

De gebruikers van Snapchat

Door de grote variatie aan social media platformen zoals Facebook, WhatsApp, LinkedIn, Instagram, Twitter, TikTok en ga zo maar door, hebben consumenten veel online mogelijkheden. Er is voor elke vorm van interactie en media wel een app die gebuikt kan worden, en voor elke leeftijdscategorie is er een platform. Dit geldt ook zo voor Snapchat. De cijfers van Snapchat liegen er dan ook niet om:

  • De gemiddelde gebruiker is tussen de 12 en 24 jaar oud.
  • Van alle gebruikers is 41% man en 59% vrouw.
  • Wereldwijd zijn er dagelijks 200 miljoen actieve gebruikers op Snapchat.
  • 60% van de dagelijkse gebruikers zit minimaal 35 minuten per dag op Snapchat.

Het interessante uit de informatie is dat de gebruikers over het algemeen een stuk jonger zijn dan op de andere social media platformen. Daarnaast zijn de vrouwen in de meerderheid en wordt er dagelijks veel content gemaakt.

Content op Snapchat

De content die gebruikers op Snapchat creëren bestaat uit korte foto’s of video’s. Deze content is slechts enkele seconde zichtbaar en daarna is het weer verdwenen. Op de foto’s en video’s kunnen bewerkt worden met filters. Het toepassen van een filter kan op het gezicht, lichaam of de omgeving. Deze afbeelding geeft een beeld van enkele mogelijkheden.

Snapchat filter - IN ZICHT MarketingMogelijkheid snapchat filter - IN ZICHT Marketing

 

 

 

 

Snapchat biedt natuurlijk meer dan alleen filters. Zo is een van de unieke onderdelen de AR Engine. AR staat voor Augmented Reality, als je dit vertaald betekenend dit ‘aangevulde realiteit’. Op dit platform wordt content gemaakt van beelden die de realiteit laten zien. Een voorbeeld hiervan is de nieuwe technologie in de Coolblue App. Wanneer je een nieuwe TV wil bestellen maar niet weet of dit gaat passen of onbekend bent met de maten, kost het vaak te veel energie om te meten. Coolblue heeft nu een camera functie in hun app die een virtuele TV kan ophangen, wanneer jij een foto van jouw muur maakt. Zo kan je er snel achter komen welk model en welk formaat mooi past op jouw muur. Snapchat kan dit ook, maar zij geven de gebruikers een manier om zelf te bedenken en te verspreiden onderdelen te creëren, via Snapchat Lens Studio.

Voorbeeld AR reality - Snapchat - Snapchat Lens Studio - IN ZICHT Marketing

De AR omgeving geeft een kans om vooral voor de jonge en speelse doelgroep nieuwe technologie in te zetten. Er zijn dus voor jou bedrijf genoeg leuke ideeën te verzinnen waarmee jou doelgroep daarna weer aan de slag kan. Ook kun je zelf aan de slag gaan met het maken van een filter, via de Snapchat Lens Studio. Wanneer je deze af hebt kunnen mensen op snapchat foto’s en filmpjes maken met jou filter, wat natuurlijk weer reclame is voor jouw bedrijf.

Jouw merk vergroten op Snapchat

Nu stel je jezelf de vraag: op welke wijze kan dit ingezet worden voor bedrijven? Wat moet je met een filter op je gezicht? Snapchat heeft ook verschillende opties om content betaald te laten promoten, hier komen we later op terug. Maar eerst even een voorbeeld over hoe Snapchat een bedrijf meer naamsbekendheid kan geven.

Taco Bell heeft in 2016 als een van de eerste bedrijven een gezichtsfilter gepromoot op Snapchat. Dit resulteerde in 224 miljoen impressies en dit kostte $750.000. Dit bedrag lijkt hoog, maar voor elke dollar die ze aan deze campagne besteedde waren en 325 mensen die de filter gezien hadden. Dit is natuurlijk super veel. Ook moet je erbij nagaan dat de gemiddelde gebruiker bijna een halve minuut met de filter speelde bij hun eigen foto’s. Hierdoor gaat de gebruiker actief om met de advertentie en dit zorgt voor een super hoge interactie met een merk.

Taco Bell - Snapchat filer - IN ZICHT Marketing

Betaalde promotie via Snapchat

Er zijn een aantal verschillende promotiemogelijkheden via Snapchat. De meest voorkomende reclames kunnen we als volgt verdelen:

  • Gesponsorde Snap Lenses
  • Video advertenties
  • Filter advertenties

Buiten deze drie manieren van promoten via Snapchat is er nog een hele goede en effectieve manier voor promotie. Deze manier is het inzetten van influencer marketing in combinatie met een van de reclames die hierboven genoemd zijn. De doelgroep die bij jou bedrijf past is daarmee het meest interactief bezig met jouw content. Het is belangrijk om te zorgen dat de gebruikers interactief met jouw content aan de slag gaan. Bij de jonge doelgroep werkt reguliere video content niet zo goed, deze doelgroep kijkt hier vaak dwars doorheen.

Snapchat is dus de plek waar gebruikers graag interactief aan de slag gaan en leuke content met volgers en vrienden delen. Het platform is daarom ideaal om in te zetten wanneer je op zoek bent naar interactie.  Het meest essentiële onderdeel van dit platform is dat je al je creativiteit in moet zetten. Ga jij aan de slag met Snapchat marketing & advertising?

Sanne
Sanne is de oprichter van IN ZICHT Marketing en heeft zich gespecialiseerd in social media en content marketing. Deze passie is ontstaan doordat Sanne erg nieuwsgierig was hoe je mensen kunt bereiken en daarna kunt binden door de juiste informatie te bieden. Door een topsport achtergrond, wil ze altijd presteren en het beste eruit halen.

Categorieën