Cookies, ze zijn er voornamelijk om je marketingactiviteiten te ondersteunen. Functionele cookies zijn toegestaan in Nederland, maar voor marketing cookies moet je toestemming hebben verkregen van de mensen waar jij informatie over wil hebben. Vroeger hoefde je hier geen toestemming voor te vragen, sinds de AVG/GDPR wetgeving werkt dit anders. Welke soorten cookies er allemaal zijn en wat marketing cookies inhouden, lees je in dit blog.
Welke soorten cookies zijn er?
Er zijn functionele cookies en niet-functionele cookies. Bij deze cookies zijn er belangrijke verschillen die voor jou als gebruiker erg belangrijk zijn om te kennen. Zo kan je jouw online veiligheid goed in de gaten houden.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor een goede werking van de website. Deze cookies zorgen dat snel de correcte en de gewenste informatie wordt getoond aan de zowel de website houder als de website bezoeker. Zo hoef je niet steeds opnieuw je gegevens in te voeren, voorkeuren aan te geven of je instellingen aan te passen als bezoeker. De functionele cookies houden bij wat er in je winkelwagentje zit of zijn toepassingen die de website beveiligen.
Niet-functionele cookies
De niet-functionele cookies dienen om de websitehouder te informeren over het aantal bezoekers van de website en de manier waarop deze bezoekers de website gebruiken. Deze informatie kan de website houder dan weer gebruiken om de website verder te verbeteren.
Wat zijn dan marketing cookies?
Marketing cookies, zijn cookies die binnen een domein of over verschillende domeinen gebruikt worden om surfgedrag van de bezoekers vast te leggen. Kort gezegd gaat het dan om het bijhouden van marketingactiviteiten. Hierbij kan je denken aan de Facebook pixel, Google Analytics code en andere codes die gegevens bijhouden voor marketing doeleinde. Aan de hand van de data die met een cookie verzameld wordt, kan er uiteindelijk een gerichte aanbiedingen gedaan worden. Voor het bijhouden van persoonsgerichte gegeven is toestemming nodig.
Nadat een gebruiker akkoord gaat met de cookies, mogen deze cookies worden geplaatst. Marketing cookies zijn een verzamelnaam voor alle niet-functionele cookies. Niet alle websites hebben voordelen bij het gebruiken van marketing cookies. Neem bijvoorbeeld de website van een restaurant, mensen kijken op deze website naar de menukaart. Wanneer ze geïnteresseerd zijn nemen ze actie door een keer naar het restaurant te gaan om daar te eten. Het heeft dan niet veel toegevoegde waarde om marketing cookies te gebruiken. Bij een webshop is dit een ander verhaal, daar heeft het veel voordelen. Door het gebruiken van de marketing cookies kan jij als websitehouder je klant producten tonen waar hun interesses liggen en kan je alle persoonlijke instellingen (taal, betaaleenheid, account van de bezoeker) automatisch laten instellen. Bij een webshop zijn marketing cookies dus erg handig!
Welke soorten marketing cookies zijn er?
Er zijn verschillende soorten marketing cookies. Daarbij maken we onderscheid in drie verschillende soorten.
Analytische cookies
Analytische cookies worden gebruikt om te analyseren hoe een website precies gebruikt wordt door de bezoeker. Denk hierbij aan hoe vaak de website bezocht wordt, welke pagina’s bekeken worden of op welke pagina’s veel mensen de website verlaten. De analytische cookies hebben in de meeste gevallen geen grote impact op iemands privacy. Als dat zo is, hoef je ook niet om toestemming te vragen. Als er wel veel gebruik wordt gemaakt van iemands privacy informatie, moet er wel goedkeuring worden gevraagd. Er dient dan op de desbetreffende website een cookie geplaatst te worden. Een cookie voor het bijhouden van het websiteverkeer komt vaak van het Amerikaanse bedrijf Google. Via Google Analytics kan je namelijk eenvoudig websiteverkeer in de gaten houden. Als eigenaar kan je dit gebruiken om het verkeer bij te houden en rapportages te verkrijgen over hoe bezoekers de website gebruiken.
Google kan deze informatie aan derden verschaffen als Google hier wettelijk tot wordt verplicht. De informatie die Google van websites krijgt voor zo veel mogelijk geanonimiseerd. Het IP-adres van iemand wordt niet meegegeven. De informatie wordt door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Google houdt zich aan de Privacy Shield principles en is ook aangesloten bij dit Pricacy Shield-progamma van het Amerikaanse Ministerie van Handel. Dit houdt in dat er sprake is van een goed beschermingsniveau voor de verwerking van eventuele persoonsgegevens.
Tracking cookies
Dan hebben we als tweede marketing cookie de tracking cookies. Dit zijn cookies die jouw surfgedrag op de website kunnen volgen. Op die manier kunnen adverteerders aan de hand van het surfgedrag van de bezoeker gepersonaliseerde online advertenties laten zien. Voor het plaatsten van de tracking cookies is altijd toestemming nodig. Wanneer iemand verder gaat met het gebruiken van de website, accepteert deze persoon automatisch de tracking cookies. Het daardoor opgebouwde profiel van de bezoeker is niet gekoppeld aan diegene zijn/haar naam, adres, e-mailadres en degelijke. Deze informatie dient alleen om advertenties af te stemmen op jouw profiel, zodat deze zo relevant mogelijk zijn voor jou.
De informatie die uit de cookies gehaald wordt, zal niet gebruikt worden om gerichte aanbiedingen te doen of om iemand op andere site passende advertentie te laten zien. Alle verzamelde informatie over de bezoekers, wordt ook bij tracking cookies zo veel mogelijk geanonimiseerd. Informatie wordt overgebracht naar en door Twitter, Facebook, Google + en LinkedIn en opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Ook Twitter, Facebook, Google + en LinkedIn moeten zich houden aan de Privacy Shield principes en zijn aangesloten bij het Privacy Shield-programma, net als bij de analytische cookies.
Social media plug-in cookies (Third-party cookies)
Dan als laatste zijn er de social media plug-in cookies, deze worden gebruikt om op de website content van social media te laten zien. Voor het plaatsen van deze cookies wordt er gevraagd naar de toestemming van de websitebezoeker. Op een website staan dan buttons om webpagina’s te kunnen promoten of delen op social media als Facebook en Twitter. Deze buttons werken door stukjes van een code die van bijvoorbeeld Facebook afkomen. Door deze code worden cookies geplaatst. In de privacyverklaring van Facebook, Twitter of LinkedIn kan je vinden wat zij met uw (persoons)gegevens doen die zij via deze cookies krijgen. Deze privacyverklaring wijzigt regelmatig.
De voordelen van marketing cookies
Marketing cookies brengen veel voordelen met zich mee. Het grootste voordeel van de marketing cookies is dat de eigenaar van een website de mogelijkheid krijgt om veel informatie over de website bezoekers en de potentiële klanten kan krijgen. Deze informatie kan heel erg waardevol zijn en de mogelijkheid geven om uiteindelijk meer winst te behalen. Je kan namelijk jouw potentiële klant laten zijn wat bij hem/haar past. Ook is het fijn voor de bezoekers van de website als alles automatisch ingesteld staat op diegene zijn/haar voorkeuren, hierbij kun je denken aan de taal, de geldeenheid die past bij het land waar de bezoeker uit komt etc. Vooral voor webshop houders zit er dus veel potentie in het gebruiken van marketing cookies.