De diepe daling van Facebook in 2018, zou die intussen weer goed gemaakt zijn? We zijn alweer halverwege 2019. Tijd om te kijken hoe de social media kanalen er voor staan als het gaat om de marktaandelen. We zijn erg benieuwd naar de socres, welke kanalen zullen opvallen?
Welke kanalen gebruiken wij als Nederlanders?
In Nederland heeft Facebook in het tweede kwartaal de daling van het eerste kwartaal weer een beetje goed gemaakt. YouTube is de afgelopen tijd flink gedaald maar heeft voor het eerst weer een kleine stijging laten zien. Een trend die wellicht zorgt voor een stijging op YouTube, is de mogelijkheid om video’s voor SEO te optimaliseren.
Instagram en Pinterest leveren daarentegen een beetje in terwijl Twitter stabiel lijkt te blijven. Het is opvallend dat Twitter al geruime tijd rond de 7% blijft zitten. De meest logische conclusie die we daarbij kunnen trekken, is dat het kanaal trouwe gebruikers heeft verzamelt. Die trouwe gebruikers maken dagelijks dankbaar gebruik van het kanaal. Wel zijn er een aantal branches die het nu eenmaal wat beter doen op Twitter. Goede voorbeelden zijn de journalistiek, nieuwsbedrijven, politie en politiek.
Hoe scoren de kanalen in Europa?
Europa en Nederland lijken relatief gelijk met elkaar te lopen. Zowel Facebook als YouTube winnen het meeste marktaandeel in Q2 terwijl beide flink wat verloren in Q1. Toch maakte beide kanalen het verlies van Q1 weer ruim goed. Er is in het eerste deel van 2019 een kleine winst geboekt. Vergeleken met eind 2018 boekt Pinterest een kleine winst, maar in Q2 van 2019 boekt Pinterest toch een ruim verlies. Ook Twitter en Instagram verliezen een klein beetje.
Wisselvalligheid in Duitsland…
Eind vorig jaar kelderde Facebook enorm in Dutsland. In het eerste deel van 2019 lijkt Facebook dat toch allemaal weer goed te maken. Relatief gezien stijgt Facebook met zo’n 10% in Duitsland. Nu zijn we natuurlijk erg benieuwd wat dit voor de rest van 2019 brengt!
Pinterest en Twitter boeken helaas wat verlies, net als in Europa en Nederland. Ook in Duitsland boekt YouTube net wat winst. Wat merkwaardig is, Instagram verdubbelt zich bijna in Q2! Tot op heden is er bijna alleen maar verlies geleden… Wat zegt dat voor de toekomst?
Facebook en Pinterest lijken stuivertje te wisselen qua stijging en dalingen binnen de marktaandelen. Wij houden het de komende periode goed in de gaten om te kijken wat hier gaat gebeuren.
Gekke Belgen?
De resultaten in België zijn precies het tegenover gestelde van Europa. Wel zijn de verschillen allemaal net wat kleiner, maar dat is niet gek gezien het land ook niet zo groot is. Wel kunnen we ons afvragen waarom België precies tegenovergesteld is van de rest van Europa? Dat is iets wat we in de gaten gaan houden…
Grote verschillen tussen diverse landen…
Waar Pinterest in 2018 nog de winnaar was, moet het bedrijf nu hard werken om weer te groeien. Facebook schommelt, Twitter blijft juist erg stabiel. YouTube scoort met een onverwachte stijging.
België is het enige land dat er echt tussen uit springt met andere resultaten. Dat is iets wat belangrijk is voor de komende periode. Ben jij ook al benieuwd naar de eind uitslag van 2019? Houd dan onze blogs in de gaten!