fbpx
Hoog scoren in Google Jobs - IN ZICHT Marketing

Op 25 augustus werd Google Jobs eindelijk gelanceerd in Nederland. In ons eerdere blog kon je lezen dat het later dan verwacht was, maar perfect getimed kwam het platform voor heel Nederland ter beschikking. Net als binnen de zoekmachine Google, is het natuurlijk belangrijk om hoog te scoren. Door hoog in de resultaten vertoond te worden, ben je beter zichtbaar. Natuurlijk vergroot je ook direct de kans op meer sollicitanten en op mogelijke nieuwe werknemers. Hoog scoren in Google Jobs, we leggen je graag uit hoe je dat kunt doen.

 

Hoe scoor je goed binnen Google Jobs?

Binnen de recruitment branche werd de lancering van Google Jobs al eerder verwacht. Dat heeft er voor gezorgd dat een aantal grote organisaties al voorbereidingen hebben getroffen. Daarnaast zijn een aantal grote organisaties als Rijksoverheid, Nationale Vacaturebank, Monsterboard, Randstad en Tempo-Team inmiddels partner van Google Jobs. Een aantal bedrijven heeft ook al onderzoek gedaan naar het algoritme om zo goed mogelijk te kunnen scoren binnen de vacaturebank van Google.

Kies een zoekterm

Via Google Trends kun je makkelijk achterhalen op welke zoektermen veel gezocht wordt. Kies een vacaturetitel die binnen de branche vrij standaard is om zo sneller gevonden te worden. Moderne en moeilijke termen maken het moeilijker om hoog te scoren.

Schrijf een aantrekkelijk en enthousiast intro

Een vacature wordt niet volledig getoond, alleen de eerste 10 tot 25 regels zijn zichtbaar. De rest van de vacature zit verborgen achter de ‘Meer lezen’ knop. Daardoor is het belangrijker om een duidelijk intro te schrijven dat mensen aanspreekt. Binnen Google Jobs scoor je ook hoger wanneer er vaak doorgeklikt wordt, een enthousiast intro moet daar voor zorgen. Vermeld daarom duidelijk wat de functie zo interessant, leuk en uniek maakt.

Google Jobs - Omschrijving vacature - iN ZICHT Marketing

Hou een bezoeker zo lang mogelijk vast

Het is belangrijk om een bezoeker zo lang mogelijk op de pagina vast te houden. Hoe langer een potentiële kandidaat op jouw vacature blijft, hoe hoger je in de ranking komt. Als een bezoeker lang op je vacature blijft, dan is deze waarschijnlijk interessant. Een vacature mag dus best lang zijn maar daarbij is het wel belangrijk om toegevoegde waarde in je teksten te bieden. Benoem bijvoorbeeld de bedrijfscultuur en arbeidsvoorwaarden.

Zodra er snel weggeklikt wordt, ziet Google dit als een signaal dat de tekst onvoldoende aansluit bij de zoekopdracht. Hoe vaker een advertentie weggeklikt wordt, hoe lager de positie binnen het platform zal zijn.

Benoem het salaris

Binnen Google Jobs krijg je een beloning wanneer je het salaris opneemt in de structuren data. Als je er bewust voor kiest om geen salaris toe te voegen, kan het zomaar zijn dat Google zelf een indicatie geeft van vergelijkbare vacatures. In Amerika komt het regelmatig voor, zoals op onderstaande afbeelding te zien is.

Salaris indicatie - Google Jobs - IN ZICHT Marketing

Wil jij hoog scoren in Google Jobs? Ga dan met bovenstaande onderdelen aan de slag. Door deze punten in je vacatures mee te nemen, scoor je hoger in Google Jobs. Mocht je vragen hebben, dan kun je altijd vrijblijvend contact opnemen met onze specialisten.

Sanne
Sanne is de oprichter van IN ZICHT Marketing en heeft zich gespecialiseerd in social media en content marketing. Deze passie is ontstaan doordat Sanne erg nieuwsgierig was hoe je mensen kunt bereiken en daarna kunt binden door de juiste informatie te bieden. Door een topsport achtergrond, wil ze altijd presteren en het beste eruit halen.

Categorieën