fbpx
Zo ziet Google Jobs eruit - IN ZICHT Marketing

Sinds begin februari is Google Jobs live in Nederland. In juni 2017 werd de vacaturesite van Google al in de Verenigde Staten gelanceerd waarna meerdere landen volgenden. Inmiddels is het platform ook live in Nederland nadat het vorig jaar uitgebreid werd getest. De lancering in Nederland was al eerder verwacht maar de daadwerkelijke uitrol heeft wat langer geduurd. Zo is vanaf 25 augustus de tool volledig beschikbaar in Nederland. Het nieuwe Google Jobs was eerder een angst voor andere vacaturesites. Die waren bang dat er veel minder websiteverkeer zou ontstaan. Toch zijn er ook een aantal grote partijen (vanuit de branche) partner van het concept geworden. Het uiteindelijke doel van Google Jobs is om werkzoekenden en werkgevers sneller en makkelijker bij elkaar te brengen. In dit blog leggen we je uit wat Google Jobs is.

Wat is Google Jobs?

Het nieuwe Google Jobs toont diverse vacatures voor werkzoekenden, de tool maakt het makkelijker om  in contact te komen met relevante werkgevers. De resultaten die getoond worden, zijn banen die aansluiten bij de wensen van de zoeker. Google Jobs is eigenlijk te vergelijken met hoe we Google Shopping kennen. Wanneer je online shopt, krijg je een widget te zien met een product dat relevant is bij je zoekopdracht. Bij Jobs zal er ook een widget zijn die passende vacatures laat zien. Zodra je zoekt op bijvoorbeeld ‘Marketing stage Den Haag‘, zullen de vacatures hier op afgestemd worden.

De vacaturebank van Google is te vinden onder de betaalde advertenties (Google Ads resultaten). Binnen de vacaturebank worden eerst betaalde vacatures getoond waarna er een selectie wordt vertoond met relevante vacatures. Deze vacatures worden gekozen aan de hand van de zoekopdracht, maar ook op basis van eerder vertoond zoekgedrag, locatie en demografische kenmerken. Zodra je op een widget van Jobs klikt, wordt je doorgestuurd naar het platform.

Google Jobs - IN ZICHT Marketing - zoekresultaten

Hoe ziet een vacature er uit?

Een vacature bestaat uit enkel tekst. Momenteel worden foto’s en video’s nog niet weergeven. Onder een vacature kunnen reviews over de werkgever vertoond worden als deze aanwezig zijn. Deze reviews zijn afkomstig van onder andere Indeed en Glassdoor en worden automatisch overgenomen. Er is ook een koppeling met Google Maps aanwezig, zo kan je eenvoudig zien hoe lang het reizen is. Het solliciteren doe je nog niet op het platform, daarvoor wordt je doorgestuurd naar een externe website. Dit kan een website van het bedrijf zijn maar dit kan ook een andere vacaturebank zijn.

Alle vacaturebanken zijn te zien in Jobs, de enige uitzondering is Indeed. Het bedrijf heeft aangegeven om op eigen kracht verder te willen. De reviews van Indeed zijn wel te lezen binnen het platform, dat komt doordat Google deze informatie zelf bij elkaar kan verzamelen door de machines die alles eenvoudig indexeren.

Werkzoekenden en werkgevers bij elkaar brengen

Het uiteindelijke doel van de nieuwe functie is om het voor werkzoekenden makkelijker te maken. Door het makkelijker te maken komen de werkzoekenden en de werkgever sneller met elkaar in contact. De extra gegevens zoals locatie maar ook door eerdere zoekopdrachten, kan Google veel specifieker vacatures tonen. Daarnaast is er voor de werkzoekenden ook een handige filter te gebruiken. De filter zorgt ervoor dat er naar veel verschillende zaken gekeken kan worden. Contract en branche zijn daarin onderdelen die naar voor komen.

De timing om het platform te lanceren is een bewust gekozen moment. Door de corona-crisis zijn veel mensen hun baan verloren. Het aantal mensen dat op zoek gaat naar een baan, za hierdoor toenemen. Door alle vacatures op één centrale plek te verzamelen, moet het voor een werkzoekende makkelijker worden. Niet alleen een vacaturetekst maar ook reviews en reistijd, moeten het overzicht compleet maken. De doelstelling van Google Jobs is om deze mensen sneller en vooral makkelijker aan een nieuwe baan te kunnen helpen.

Heb jij vragen over Google Jobs of heb je hulp nodig? Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten om te kijken waar de kansen voor jouw bedrijf liggen.

Sanne
Sanne is de oprichter van IN ZICHT Marketing en heeft zich gespecialiseerd in social media en content marketing. Deze passie is ontstaan doordat Sanne erg nieuwsgierig was hoe je mensen kunt bereiken en daarna kunt binden door de juiste informatie te bieden. Door een topsport achtergrond, wil ze altijd presteren en het beste eruit halen.

Categorieën