fbpx
Instagram Reels - IN ZICHT Marketing

Instagram Reels lijkt een perfect getimede update. Op 5 augustus 2020 kwam de nieuwste update van Instagram, namelijk Instagram Reels. Het nieuwe onderdeel Reels wordt gezien als de concurrent van TikTok dat tijdens de lancering erg onder vuur ligt in Amerika. Na een eerste testfase in Brazilië werd Instagram Reels wereldwijd gelanceerd. In dit blog leggen we je meer uit over Instagram Reels.

Wat is Instagram Reels?

Het nieuwe Instagram Reels moet volgens experts een alternatief worden voor TikTok. Doordat veel tieners op TikTok zitten, zijn ze minder intensief bezig met Instagram. Het nieuwe Reels is dan ook een vergelijkbaar alternatief voor het platform TikTok. Maar wat is Instagram Reels nu eigenlijk? De nieuwe update is een korte video van 15 seconde waar je verschillende effecten en audio’s onder kunt zetten. Deze effecten en audio’s hoeven niet alleen meer van jou te zijn, maar kunnen ook van anderen zijn.

Hoe maak je een video op Reels?

Het maken van een video is net als bij TikTok heel eenvoudig. Naast dat het maken van een video weinig tijd kost, kan je dit in enkele stappen al doen. Zodra je de app opent en daarna de camera erbij pakt, kun je direct een video van 15 seconde opnemen. Wil je een audio kiezen? Dat kan voordat je de video opneemt. Zo ben je dus binnen nog geen minuut klaar met het maken van jouw video!

De video die je maakt kun je video de story-functie delen, op deze manier is de video 24-uur te zien. Het voordeel is dat je video vanuit de story heel eenvoudig aan te klikken is. Wanneer je kiest om de video op jouw Reels-tabblad te delen, verschijnt de video op de tijdlijn van jouw vrienden. Er is binnen Instagram ook een speciale ‘Discover/Ontdekken’-pagina waar je ook video’s kunt vinden van mensen die je (nog) niet volgt.

Instagram Reels starten - IN ZICHT Marketing

Wat heeft Instagram overgenomen van TikTok?

Natuurlijk heeft Instagram voor Reels een aantal onderdelen vanuit TikTok overgenomen. Zo hoeven gebruikers niet te wennen aan een nieuw platform maar werkt het eigenlijk hetzelfde, erg gebruiksvriendelijk zodat je als gebruiker snel aan de slag kunt. De volgende punten van TikTok heeft Instagram overgenomen:

1. Het maken van een video is laagdrempelig

Het maken van een video is erg laagdrempelig en kost weinig tijd. Je hoeft niet meer te doen dan de app te openen en naar je camera te gaan. Binnen 15 seconde is je video klaar en met één druk op de knop staat je video klaar!

2. Eindeloos scrollen

Door omhoog te swipen, scrol je eenvoudig door de video’s heen. Er is geen maximum aantal keer dat je kunt scrollen, waardoor je uren lang door allerlei video’s kunt scrollen die je leuk vindt. Er komt geen eind aan dus voor je het weet, ben je uren verder en heb je veel verschillende video’s gezien.

3. Eerder opgenomen video’s gebruiken

Net als bij TikTok, kan je heel eenvoudig een eerder opgenomen video uploaden. Als je wil kan je daarna ook nog verschillende audio’s onder de video zetten en verschillende filters toepassen. Zo kan je ook bestaande video’s plaatsen en hoef je niet altijd een video op te nemen.

4. Divers aanbod van audio en effecten

Binnen het platform is er een erg groot en divers aanbod van zowel audio fragmenten als diverse filters. Zo kan je iedere video net wat beter, leuker of grappiger maken. Ook het versneld afspelen van video’s is mogelijk, net als de slowmotion functie. Hoor je bij iemand anders een leuke audio? Dan kan je die natuurlijk ook overnemen en direct jouw video hier bij maken.

5. Viraal gaan, iedereen kan het lukken

Door een specifiek algoritme kan je eenvoudig viraal gaan. Er is een algoritme gecreëerd dat lijkt op de For You page van TikTok. Je krijgt dan video’s te zien op basis van je voorkeuren, zo is de kans vele malen groter dat het video’s zijn die je leuk vindt. Natuurlijk wordt er ook hier regelmatig aan het algoritme gesleuteld maar blijft het wel zo dat iedereen viraal kan gaan met zijn of haar video.

TikTok ligt onder vuur

De lancering van Reels lijkt perfect getimed, zeker omdat TikTok in Amerika onder vuur ligt. President Trump heeft namelijk op 7 augustus aangegeven de app te willen verbieden uit veiligheidsoverwegingen. TikTok is niet de meest veilige app als het gaat om informatiebeveiliging. Het Chinese bedrijf waar TikTok onder hoort, heeft hiervoor al eerder onder vuur gelegen nadat experts waarschuwde om de app direct van je telefoon te verwijderen. Trump wil de app dus verbieden en dat is namelijk omdat hij bang is dat de gegevens van gebruikers bij de Chinese overheid terecht komen. Sinds TikTok onder vuur ligt, probeert Microsoft het Amerikaanse deel van TikTok over te nemen van de Chinese eigenaar. Tot op heden is dat nog niet gelukt.

Heb je vragen over Instagram Reels? Neem contact op met onze specialisten, ze staan voor je klaar en denken vrijblijvend met je mee.

Sanne de Laater – online marketing specialist

Een marketinggekkie, zo word ik vaak genoemd. Overal zie ik mogelijkheden en ik laat graag mijn creativiteit helemaal los gaan om tot toffe marketingacties te komen. Zo pen ik ook graag mijn kennis en ideeën uit op papier. In deze blogs werk ik dat met veel plezier uit. Marketing kan voor iedereen werken, maar alles is maatwerk want geen een bedrijf is hetzelfde! Zin om te sparren? Dan doen we gezellig een bakkie!