De term content marketing wordt steeds bekender. Marketeers en bedrijven zien er steeds meer de waarde van in. Zeker sinds de BERT-update van Google wordt er veel meer gefocust op context. De informatie die je deelt moet dus ijzersterke content bevatten. Die ijzersterke content gaat je op langer termijn extra organische bezoekers opleveren. Wat zijn nu eigenlijk de voordelen van content marketing?
Voordeel 1: content marketing is effectief op langer termijn
Content biedt veel informatie. De kwaliteit van deze content is belangrijk voor jouw organisatie of bedrijf. Wanneer jouw content ijzersterk is, word je snel als autoriteit gezien. De juiste informatie aanbieden zorgt er dan ook voor dat potentiele klanten een duidelijk beeld van je krijgen. Als je de juiste informatie aanbiedt en daarbij zelfs nog kan aanvullen, creëer je interesse, vertrouwen en een expert status. Zo zal je content uiteindelijk effectiever zijn dan andere manieren van marketing, het gaat uiteindelijk om de inhoud.
Voordeel 2: Je hebt niet te maken met verspilling
Wanneer je aan de slag gaat met advertenties, verspil je wel eens geld omdat je betaalt voor het volledige bereik. Niet iedereen die je bereikt is hierin geïnteresseerd. Met content marketing biedt je specifieke informatie aan waarmee je bepaalde vragen en onderwerpen kan bespreken. Deze content wordt alleen getoond op het moment dat mensen bij jou terecht komen. Iemand komt niet zomaar bij jou terecht, ze hebben al interesse in jouw of je organisatie. Zo verspil je uiteindelijk veel minder dan dat je gaat adverteren en ook de mensen bereikt die geen interesse hebben.
Voordeel 3: Je kan op ieder moment op de juiste behoefte aansluiten (customer journey)
Doordat je verschillende informatie biedt, speel je in op de verschillende informatiebehoefte. Content marketing richt zich op de verschillende fases van de customer journey waarin je op verschillende manieren informatie aanbiedt. Waar de een nog kennis met je moet maken, is de ander al op zoek naar details voor hetgeen dat deze persoon bij je af wil nemen. Als je de content marketing goed inricht, kan je op ieder moment de juiste content aanbieden aan de doelgroep.
Voordeel 4: Je wordt beter gevonden in Google
Content gaat vooral op langer termijn voor je werken. Het kost namelijk enkele maanden voor Google je pagina goed kan ‘indexeren’. Na die maanden ga je merken dat je beter gevonden gaat worden. Google gaat in de loop van de tijd kijken bij welke zoekvragen jouw content een goede ‘match’ is. Hoe vaker de pagina bekeken wordt naar aanleiding van een zoekvraag, hoe hoger je in Google komt. Op langer termijn zal je hier profijt van hebben omdat je steeds beter gevonden gaat worden.
Voordeel 5: Mond-tot-mond reclame wordt gestimuleerd
Reviews zijn belangrijke content. Door middel van reviews en artikelen kunnen zowel de professionals als de consumenten zich laten horen. Reviews worden als mond-tot-mond reclame gezien en kunnen de doorslag geven in het beslissingsproces. Mond-tot-mond is de beste manier om bij andere bekend te raken. Doordat iemand al ervaring met een bedrijf, product of dienst heeft, kunnen mensen al een beter idee krijgen van de verwachtingen. De content in de vorm van reviews zijn hier een belangrijk onderdeel van.
Voordeel 6: Je wordt sneller gezien als autoriteit
Wanneer je veel informatie kan bieden, word je sneller gezien als autoriteit. Je biedt namelijk binnen jouw branche veel informatie die ook waardevol is. Daarnaast is het nog steeds de perceptie van de gebruiker dat de bedrijven die bovenaan in Google staan, professioneler en beter zijn omdat ze bovenaan staan. Als je door middel van jouw content goed zichtbaar en vindbaar bent, wordt je sneller als autoriteit gezien.
Voordeel 7: je kiest zelf de vorm waarin je de content plaatst
Of je nu kiest voor een promotievideo, nieuwsbrief, artikel of advertentie. Het zijn allemaal verschillende soorten content waarbij je zelf kan kiezen voor de vorm van de content. De inzet van een tekst is anders dan van een foto of video. Voor het ene bedrijf is een video erg effectief terwijl bij de ander een mail beter werkt. Kijk dus goed welke content goed bij jouw doelgroep past.
Content marketing kan dus op veel verschillende vlakken een toevoeging zijn voor jouw bedrijf. Vaak kan je hier zelf al een aantal stappen in zetten. Zo kan je bijvoorbeeld onze handige content kalender downloaden. Zo kan je zelf blogs, social mediaberichten en andere content plannen. Maak het verschil en zet content op de goede manier in!