De organische positie in Google wordt bepaald door meer dan 200 verschillende factoren. Als je al deze factoren meeneemt, zou je in principe altijd hoog moeten kunnen scoren in Google. Toch is dat een stuk lastiger dan gedacht, deze meeste factoren zijn namelijk top secret bij Google. Er wordt bij Google ook dagelijks aan het ritme van de zoekmachines gewerkt waardoor er regelmatig het een en ander verandert. SEO is ‘never done’. Zo af en toe geeft Google wel wat kleine tips weg om je SEO te verbeteren. Van al die kleine tips hebben we een kort overzicht gemaakt. Dat zijn 10 tips voor on-page SEO in 2020.
Voor 2020 werd onder andere de BERT-update bekend gemaakt die verandering aanbrengt in de resultaten van langere zoekvragen en het begrijpen van de natuurlijke taal. Van diverse specialisten krijgen wij ook regelmatig tips hoe je jouw SEO het beste in kunt richten. Zodra je aan de slag gaat met deze SEO tips, maak je van 2020 het jaar waarin je grote stappen gaat maken met je SEO.
Wat is on-page SEO?
On-page SEO is heel simpel het optimaliseren van websitepagina’s om hoger te scoren bij de organische zoekresultaten. Door de pagina’s te optimaliseren zorg je ervoor dat de zoekmachines beter begrijpen wat er op jouw website staat. Uiteindelijk wordt de pagina dan weergegeven bij een relevante zoekvraag waar de pagina op aansluit. We geven je graag 10 tips hoe je in 2020 beter aan de slag kunt met SEO.
Optimaliseer de afbeeldingen
Het optimaliseren van afbeeldingen is een belangrijk onderdeel binnen Google dat onderschat wordt. Wij zijn hier altijd een groot voorstander van omdat het inspeelt op het gebruiksgemak. Door afbeeldingen te optimaliseren, kies je voor een snellere website. De laadtijd wordt namelijk sterk beïnvloed door afbeeldingen. Zorg daarom dat een afbeelding niet te zwaar is (max 500 kb), voeg een alt-tag toe en geef de afbeelding de juiste bestandsnaam. Op deze manier voorkom je een negatieve invloed op jouw SEO door een langzame website. Er zijn diverse tools voor om de afbeeldingen te optimaliseren, neem daarvoor contact met ons op en dan helpen we je graag aan de juiste tools.
Zoekwoorden op je pagina
Wat enkele jaren geleden nog gebruikelijk was, werkt tegenwoordig juist tegengesteld. Waar veel zoekwoorden in een tekst zorgde voor de nummer 1 plek, zorgt het nu voor een slechte ranking. Zoekwoorden is nu verleden tijd. Er zijn handige tools als Yoast en Snippet die je helpen om het gebruik van zoekwoorden en de juiste content goed in te zetten.
Controleer en optimaliseer bestaande content
Het is goed om oudere content regelmatig te checken. Klopt de content nog en zitten er niet te veel zoekwoorden in? We richten ons namelijk vaak op nieuwe content, maar niet op de bestaande content waar we soms ook in kunnen verbeteren. Controleer met regelmatig je oudere content en houd deze content ook actueel!
Ga voor gebruiksvriendelijkheid
Zodra iemand via Google op je website komt, wil je natuurlijk dat deze gebruiker meer actie onderneemt op je website. Zorg er daarom voor dat de website erg gebruiksvriendelijk is. Snelheid, navigatie en content zijn van groot belang om een uitstekende ‘’user experience’’ te creëren. Wees hier zelf kritisch op zodat het uiteindelijke resultaat optimaal is en alles voor jouw potentiele klant in orde is.
SEO schrijven
Wanneer een tekst SEO-geschreven is, is er rekening gehouden met zowel de zoekmachine als de gebruiker van de website. Het heeft namelijk geen zin meer om teksten te schrijven om de website maar te vullen. Content moet tegenwoordig waardevol zijn om als zoekresultaat getoond te worden in Google. Zorg er dus voor dat je content kwalitatief, relevant en substantieel is om zo meer zichtbaarheid te creëren.
Header tags (H1, H2 titels)
Google heeft onlangs bevestigd dat het gebruik van header tags (H1, H2 titels ect.) geen invloed heeft op de ranking van je website. Dat betekent echter niet, dat ze niet meer gebruikt hoeven te worden. De headers tags, ook wel bekend als de paginatitels, zorgen namelijk nog wel voor overzicht. Dat overzicht wordt dan weer enorm gewaardeerd door de bezoekers van de pagina. Zorg daarom dat de content die je deelt, overzichtelijk en goed te lezen is voor de bezoekers. Voorkom hierbij een overdosis aan zoekwoorden.
E-A-T
De afkorting E-A-T staat voor expertise, authority en trustworthy. Samen staan ze bekend als het raamwerk van Google om content, pagina’s en websites te beoordeling. Wanneer je rekening houdt met deze factoren, kan je de on-page SEO boosten!
Meta titel
De meta titel wordt vaak verward met de titel van de webpagina, echter is dit niet de titel van je pagina. De meta titel is namelijk niet zichtbaar maar heeft wel effect op de zoekmachines. Het is niet de meest belangrijke factor in de ranking maar dit is een simpel onderdeel waar je dus eenvoudig punten mee kunt scoren. Daarnaast is dit ook het eerste onderdeel dat mensen zien als ze je tegenkomen bij een relevante zoekterm op Google, zorg dus dat je dit op orde hebt!
Meta-omschrijving
Naast de meta titel zie je bij een zoekresultaat in Google ook de meta-omschrijving. De meta-omschrijving is een korte samenvatting van de pagina. Wanneer je in deze korte omschrijving (deels) antwoord geeft op de zoekvraag, is de kans enorm groot dat mensen doorklikken naar de website. Zodra je de meta-omschrijving dus op orde hebt, verhoog je het doorklik percentage (CTR) en het kwalitatieve verkeer naar je website.
Doorscrollen op de pagina
We zien vaak voorkomen dat er veel verkeer naar de website komt, maar ze eigenlijk geen enkele keer doorscrollen. Dat is eigenlijk zonde, want je hebt waarschijnlijk veel meer te vertellen. In dat geval kan het zo zijn dat de eerste indruk niet goed is door bijvoorbeeld een titel die niet goed aansluit bij de tekst of het onderwerp. Neem daarom genoeg tijd om de pagina goed in te richten. Kijk daarbij naar het feit of de titel aansluit bij de tekst en ook aantrekkelijk is. Zou je de tekst zelf willen lezen als je de titel leest? Is het duidelijk wat de lezer kan verwachten? Zodra dit op orde is, gaan ze mensen steeds meer doorscrollen en uiteindelijk ook doorklikken.
Zoals je kunt lezen is on-page SEO een groot begrip waar veel factoren invloed op hebben. Als je kiest om aan de slag te gaan met bovenstaande punten, ga je ongetwijfeld stijgen in de resultaten op Google. Loop je vast op een van deze punten? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze SEO-specialisten om te brainstormen en zo de problemen op te lossen of te verbeteren. Zo maak je van jouw SEO een succes!