fbpx
Zo lang moet een blog zijn - IN ZICHT Marketing

Hoe lang moet een blog zijn? Dat is een vraag die wij vaak voorbij zien komen. Een concreet antwoord op deze vraag is lastig want er zijn meerdere opties. De een zegt dat een blog kort maar krachtig moet zijn, terwijl de ander zweren bij langere teksten. Beide hebben goede argumenten, zo kunnen lezers snel afhaken maar zijn zoekresultaten ook belangrijk. Waar kies je dan voor? In dit blog vertellen we je meer over de mogelijkheden van blogs maar geven we geen concreet antwoord op ‘zo lang moet een blog zijn’.

Google is gek op teksten, hoe langer hoe beter

Dat Google gek is op lange teksten, is inmiddels wel bekend. Er zijn door de jaren heen veel updates geweest, uit de meest recente onderzoeken blijkt dat pagina’s met ruim 2.000 woorden vaak het beste scoren. Nu vinden veel mensen 2.000 woorden wel erg veel en dat is te begrijpen. Het is niet altijd even makkelijk om uitgebreide teksten te schrijven over iedere onderwerp. Natuurlijk zijn er ook twee belangrijke redenen waarom teksten met zo veel woorden goed scoren:

Meer relevante en natuurlijke keywords

Hoe langer een tekst is, hoe meer zoekwoorden je kwijt kunt in je tekst zonder dat het opvalt. Daarnaast is de context van de tekst erg belangrijk en gaat Google er vanuit dat de woorden op een natuurlijke manier gebruikt worden. In een eerder blog schreven we al over de update omtrent de context die nu nog belangrijker is. De term kenword density is dus een fabel, er is geen perfect percentage aan zoekwoorden dat in je tekst verwerkt moet worden. In langere teksten vallen de zoekwoorden meer weg tussen de andere woorden waardoor het wat natuurlijker en prettiger leest.

Daarnaast is het zoekgedrag de afgelopen jaren flink veranderd. Waar voorheen zoektermen juist kort waren, zijn die tegenwoordig vrij lang. We typen een hele vraag in waar we eerder met enkele woorden zochten. Deze verandering komt mede door de ontwikkeling van voice search en de doorontwikkeling van zoekmachines. Hoe concreter je een vraag intoetst, hoe groter de kans is dat je snel de informatie vind die je zoekt. Zeker gezien er veel meer informatie beschikbaar is op internet en zoekmachines.

Lange teksten hebben vaak meer verwijzingen

Uit diverse onderzoeken is naar voor gekomen dat langere teksten meer links en verwijzingen krijgen in vergelijking met kortere teksten. Dit geldt ook voor social media. Blogs en artikelen van meer dan 1.500 woorden krijgen ook op social media meer verwijzingen. Meerdere onderzoekers zijn met de conclusie gekomen dat Google van lange teksten houdt omdat de bezoeker er ook van houdt. Lange teksten gaan vaak over een specifiek onderwerp waarin links en verwijzingen belangrijk zijn. Google hecht dan ook veel waarde aan goede content met een duidelijke context en relevante zoekwoorden voor dit onderwerp. Dat vindt Google belangrijk omdat de lezer dat belangrijk vind, daar draait het allemaal om.

Lezers zijn gek op lange teksten

Heb jij wel eens gehoord dat lezers snel afhaken bij het lezen van een blog? Dat schijnt een fabel te zijn. Lezers die oprecht geïnteresseerd zijn in het onderwerp, nemen namelijk graag de tijd om jouw tekst te lezen. Ze hebben zelfs de voorkeur voor een tekst van 1.600 woorden met een leestijd van ongeveer 7 minuten. Natuurlijk is jouw blog niet voor iedereen geschikt en is het daarom meten met twee maten. Wanneer mensen geïnteresseerd zijn in het onderwerp waar je over schrijft, lezen ze liever langere teksten waarin iets duidelijk wordt uitgelegd of verteld.

Zo lang moet een blog zijn

Een concreet antwoord op de vraag hoe lang moet een blog zijn, hebben we helaas niet. Wel kunnen we je een aantal tips meegeven die het makkelijker maken om een blog vindbaar te maken.

  • Schrijf een tekst van minimaal 300 woorden: om Google je tekst goed te laten begrijpen, is een minimum van 300 woorden eigenlijk essentieel. Binnen dit aantal woorden kan je namelijk de context duidelijk maken en relevante zoekwoorden omschrijven.
  • De tekst goed vindbaar maken met links en verwijzingen: Google is gek op links en verwijzingen, zo wordt je tekst ook een stukje betrouwbaarder voor Google.
  • Goed scoren? Gebruik 1.500 tot 2.000 woorden: de best scorende teksten bevatten 1.500 tot 2.000 woorden. Binnen deze teksten is het wel belangrijk dat je informatie waardevol blijft en je niet onnodig lange zinnen en teksten gaat schrijven, dat wordt namelijk weer afgestraft.
  • Zorg dat je informatie relevant en duidelijk is: misschien wel het belangrijkste om je blog of tekst succesvol te maken. Zorg dat je tekst interessant, relevant en duidelijk is. Alleen op deze manier kan je van iedere tekst een succes maken.

 

Heb je naar aanleiding van dit blog nog vragen? Neem vrijblijvend contact op met onze blog en content strateeg!

Sanne
Sanne is de oprichter van IN ZICHT Marketing en heeft zich gespecialiseerd in social media en content marketing. Deze passie is ontstaan doordat Sanne erg nieuwsgierig was hoe je mensen kunt bereiken en daarna kunt binden door de juiste informatie te bieden. Door een topsport achtergrond, wil ze altijd presteren en het beste eruit halen.

Categorieën