fbpx
Google MUM update - IN ZICHT Marketing

De verwachting is dat de zoekresultaten flink kunnen gaan veranderen. Google heeft tijdens de jaarlijkse I/O conferentie van 18 tot en met 20 mei 2021, een nieuwe search technologie geïntroduceerd, genaamd Google MUM. In dit blog gaan we dieper in op wat Google MUM is, wat het effect gaat zijn en hoe je voorbereidingen kunt treffen voor jouw zoekresultaten. Zo kan je alvast starten met de voorbereidingen om hoger te gaan scoren binnen Google.

Wat is Google MUM?

Het begrip MUM staat voor Multitask Unified Model en is een model dat AI gestuurd is. Doordat het model AI gestuurd is, wordt het mogelijk gemaakt om informatie nog beter te begrijpen. MUM is een opvolging van de eerdere grote update genaamd BERT. De update BERT was een natural language processing model die er voor gezorgd heeft dat Google de teksten en context interpreteert. Toen der tijd was dat een grote en belangrijke stap vooruit binnen search technologie. Volgens Google is MUM 1.000 keer krachtiger dan BERT.

Het grootste verschil bij MUM zit in het onderdeel complexe zoekvragen en dan vooral bij de zoekvragen waar het antwoord niet zo simpel is. Dan hebben we het over de zoekvragen waarbij er niet één antwoord is maar er diverse randvoorwaarden aan te pas komen. Google MUM is hiervoor de uitkomst en is getraind in maar liefst 75 talen. Zo kan Google in al die 75 talen de vragen begrijpen, maar ook de juiste antwoorden geven. Zo wordt de kans op vergroot dat je direct het antwoord op je vraag te zien krijgt. Als gebruiker zal je dus minder moeite hoeven doen voor het juiste antwoord.

Verder is MUM ook multimodaal: de kracht ligt in het multitasken waarin informatie uit meerdere teksten wordt samengevoegd. Zowel in verschillende teksten maar ook in verschillende talen en afbeeldingen. Het toekomstbeeld is dat er uitbreiding naar video en audio ook mogelijk is. Uit alle content van verschillen de bronnen wordt een antwoord gegenereerd voor een complexe zoekvraag. Een fantastische ontwikkeling gericht op gebruiksgemak als je het ons vraagt.

 

Hoe zien praktijkvoorbeelden van MUM eruit?

Een van de veel gestelde vragen is hoe de update er in de praktijk uit ziet. Google heeft zelf het volgende zoekvraag als voorbeeld gegeven: “Ik heb Mount Adams beklommen, en nu wil ik Mount Fuji beklimmen in de herfst, moet ik me op een andere manier voorbereiden?”. In de periode voor Google MUM, wordt dit gezien als meerdere zoekvragen die eigenlijk gesplitst moeten worden in de volgende zoekvragen om tot een juist antwoord te komen:

  • Met wat voor weer moet ik rekening houden bij Mount Fuji in de herfst?
  • Hoe hoog is Mount Fuji vergeleken met Mount Adams?
  • Hoe zwaar is de ene tocht vergeleken met de andere?

Gedurende de zoektocht van Google naar het juiste antwoord, kijkt de zoekmachine ook naar de bronnen. Welke bronnen zijn betrouwbaar? Is er een relevant blog van een reiziger die de Mount Fuji al beklommen heeft? Is er relevante informatie bij de Japanse autoriteit te vinden, maar wellicht in een andere taal? Al deze informatie combineert Google om de vraag “Ik heb Mount Adams beklommen, en nu wil ik Mount Fuji beklimmen in de herfst, moet ik me op een andere manier voorbereiden?”te beantwoorden. Op basis daarvan komt Google met een antwoord gebaseerd op:

  • het klimaat
  • of je een regenjas mee moet nemen in de herfst
  • welke kleding je het beste mee kunt nemen
  • welke route je het beste kunt volgen
  • met welk schema u zich het beste voor deze klim kunt voorbereiden.

Er worden diverse afbeeldingen, video’s en andere benodigde informatie verzameld om het antwoord zo goed mogelijk te maken. Het vervolg hierop wordt dat je zelf Google Lens kunt gebruiken en op je schoenen kunt richten. De zoekmachine kan dan antwoord geven op de vraag of de schoenen geschikt zijn om te Mount Fuji te beklimmen.

Google MUM update 2021 - IN ZICHT Marketing

Waar gaat deze ontwikkeling uiteindelijk naar toe?

Google streeft er naar om ons de allerbeste zoekresultaten te kunnen geven. De ontwikkeling op het gebied van AI gestuurde zoekmachines is daarin erg belangrijk gezien deze technologie in een flink tempo doorontwikkeld. Waar de bron voorheen alleen de content op een pagina was, komt er tegenwoordig steeds meer bij kijken. Nu bevatten de zoekresultaten steeds vaker extra vragen, afbeeldingen of video’s met directe antwoorden op de gestelde vraag. In een eerder blog schreven we bijvoorbeeld over hoogtepunten uit YouTube-video’s halen, dat werkt natuurlijk hetzelfde met antwoorden op zoekvragen.

Hoe kan je voorbereidingen treffen op de MUM update?

De nieuwe MUM update zal in de komende maanden en jaren langzaam gelanceerd worden. Er is daardoor nog wat voorbereidingstijd waar je perfect op in kunt spelen. Een andere manier van resultaten betekend ook een andere manier van zoeken. Data is hierin het belangrijkste onderdeel om uiteindelijk tot één antwoord te komen. Het is daarom nog belangrijk om ervoor te zorgen dat Google jouw website ziet als autoriteit en betrouwbaar.

Als je aan de slag wil met jouw website, dan is het belangrijk om je te focussen op de kwaliteit van je content. De kwaliteit samen met de technische kant van je website, gaan de doorslag geven. De invloed van deze grote update zal naar verwachting het grootst zijn bij informatieve zoekvragen. De zoekvragen gericht op conversie zullen hier minder last van hebben. Google wil zich steeds meer ontwikkelen van zoekmachine naar antwoordmachine, daar zijn ze al jaren mee bezig en dat werpt duidelijk zijn vruchten af.

Om je website goed voor te bereiden op deze ontwikkeling kan je het beste starten met de volgende 3 stappen:

  1. Zorg ervoor dat de website technisch op orde is en de code in orde is. Twijfel je erover of de code goed is? Dan kunnen wij een SEO-scan voor je maken, neem daarvoor contact met ons op.
  2. Maak een contentstrategie en een duidelijk plan voor de uitvoering hiervan. Alleen met de een plan en energie kan je een autoriteit worden binnen je vakgebied.
  3. Blijf je website doorontwikkelen en zorg dat je blijft investeren in je marketing, alleen met onderhoud van je marketing kan je een autoriteit worden.

Aan de slag!

Het is tijd om aan de slag te gaan, zonder actie gaat er namelijk niets gebeuren. Heb je hulp nodig door middel van een brainstormsessie, een SEO-scan of gedurende de uitvoer? Neem dan contact met ons op en dan maken we samen een plan op maat om jouw doelen te bereiken.

Sanne
Sanne is de oprichter van IN ZICHT Marketing en heeft zich gespecialiseerd in social media en content marketing. Deze passie is ontstaan doordat Sanne erg nieuwsgierig was hoe je mensen kunt bereiken en daarna kunt binden door de juiste informatie te bieden. Door een topsport achtergrond, wil ze altijd presteren en het beste eruit halen.

Categorieën